اخبار

نقش محوری کلیه در تنظیم سیستم های بدن

نقش محوری کلیه در تنظیم سیستم های بدن
 

یک متخصص پیوند کلیه گفت: کلیه در تنظیم سیستم های بدن نقش محوری ایفا می کند.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه دکتر حسین عبدی به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی (23-30 آبان) گفت: از آنجا که کلیه در تنظیم مایعات و الکترولیتها و نیز دفع سموم بدن نقش محوری دارد در صورت نارسایی این عضو از بدن تمام سیستمهای بدن مختل میشود و کم خونی ، اختلالات استخوانی ، هورمونی و ... رخ می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه نارسایی مزمن کلیه از بیماریهای مهم و ناتوان کننده افراد جامعه بوده و یکی از علل مهم مرگ ومیر در جوامع است گفت: تخمین زده می شود ۵ تا ۶ درصد افراد بدون اینکه خود مطلع باشند درجاتی از نارسایی کلیه خفیف را دارند.

 

به گفته وی حدود ۴ تا ۵ در صد افراد نیز نارسایی متوسط و شدید کلیه دارند که در این مورد مراقبت شدید دارویی و تغذیه ای بسیار ضروری است.

 
دکتر عبدی به دیابت و فشار خون به عنوان دو علت بسیار مهم نارسایی کلیه اشاره کرد و ضمن تاکید بر بیماریابی و تشخیص به موقع و درمان این بیماری ها جهت پیشگیری از نارسایی کلیه گفت: پیشگیری ، تشخیص و درمان زودهنگام دیابت و فشارخون و نیز بقیه بیماریهای کلیه از نارسائی کلیه جلوگیری می کند.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه نقش بیماریهای ارثی و مادرزادی ، سنگهای ادراری و عفونت ها را نیز در نارسائی کلیه بسیار مهم دانست.

 
به گفته این پزشک متخصص نقش رژیم کم نمک ، کم پروتئین و مصرف مناسب مایعات در پیشگیری و درمان نارسایی کلیه بسیار حائز اهمیت است.
 
دکتر عبدی گفت: در بیماری کلیوی مرحله نهایی فرد اورمیک شده و نیازمند درمانهای شدید تغذیه ای و دارویی می باشد و درمانهای جایگزین شامل دیالیز و پیوند کلیه است که بسیار هزینه بر می باشد بنابر این اینجاست که نقش پیشگیری بارزتر می شود.
 
۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید