اخبار

مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

مهمترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جمعیت را تابعی از مؤلفه هایی چون باروری، مرگ ومیر و مهاجرت دانست و گفت: با کنترل مرگ ومیر و فرض ثابت بودن مهاجرت، میتوان باروری را مهمترین مؤلفه پویایی جمعیت دانست که تأثیر قابل ملاحظه ای دررشد جمعیت دارد. 

دکتر شکیبا طی گفتگویی با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه ، اقدامات مهم دانشگاه در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تشریح کرد و گفتدر استان کرمانشاه با توجه به پایین بودن میزان باروری کل و رشد طبیعی پایین نسبت به میانگین کشوری ، برنامه های همه جانبه ای در راستای اجرای درست قانون فوق الذکر در دستور کار  قرار گرفت که تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه و برگزاری کمیته های تخصصی زیر مجموعه به عنوان مقری برای اجرایی نمودن شرح وظایف محوله دانشگاه و برنامه ریزی های متناسب، یکی از این اقدامات است .

به گفته وی برگزاری جلسات متعدد آموزشی و مشاوره ای فرزند آوری ، برگزاری کارناوالها، مسابقات ، وبینارها، ارتقای مراقبت های مادر ، کودک و نوزاد در راستای کاهش میزان مرگ و میر این گروههای سنی ، تامین مکمل های مورد نیاز گروههای آسیب پذیر و اصلاح شیوه زندگی، پیشگیری از سوانح و حوادث از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مهم است.

دکتر شکیبا همچنین پیشگیری از ناباروری های اکتسابی ، شناسایی و درمان زوجین نابارور، شناسایی مخاطرات محیط کار و بیماری های ناشی از کار، غربالگری و شناسایی زودرس بیماری های غیر واگیر ، واکسیناسیون گروههای هدف در جهت پیشگیری از بیماری های واگیر و....  را گوشه ای دیگر از فعالیتهای دانشگاه در جهت اجرای این قانون برشمرد .

معاون بهداشتی دانشگاه به برگزاری همایش کشوری چشم انداز جمعیت و باروری در ایران به میزبانی استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: به حول و قوه الهی این همایش  در 12 آبان ماه سال جاری به میزبانی استان کرمانشاه جهت کلیه مسئولین، برنامه ریزان، دست اندرکاران، اعضاء هیئت علمی بالینی و غیر بالینی، نمایندگان ادارت و کارکنان دانشگاه برگزار گردید.

 وی گفت: یکی از قابل توجه ترین تغییرات جمعیت شناختی در طول سه دهه گذشته در بیشتر مناطق دنیا، کاهش باروری بوده است. ودر سال 2019 تقریباً نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی با باروری زیر سطح جانشینی زندگی می کردند.

 وی اشاره کرد: با توجه به پیامدهای متعدد اقتصادی، سیاسی ، امنیتی ، اجتماعی و فرهنگی این مسئله ، تغییر سیاستهای جمعیتی از تحدید به سمت افزایش و حمایت از فرزندآوری در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته است که کشور عزیزمان ایران نیز  طی چند دهه اخیر با کاهش قابل توجه میزان باروری مواجه شده است، به نحوی که طی چند سال اخیر، نرخ باروری کل ایران از 8/6 د ر سال 1360 به 67/1 در سال 1400  تنزل پیدا کرده است بنابر این ادامه این روند در کشور به معنای افزایش روند سالمندی و کاهش جمعیت جوان در آن، افزایش خانواده های تک فرزند و... است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه با آغاز دهه 90 در کشور و با توجه به رصد داده های جمعیت شناختی در این زمینه ، ضرورت تجدیدنظر در سیاستهای جمعیتی کشور مطرح شد گفت: درسیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری (1393/2/30 ) به عنوان یک سند بالادستی بر لزوم افزایش نرخ باروری کل به بیش از سطح جانشینی تأکید شده است.

به گفته وی در این سیاست به شکلی جامع تمامی متغیرهای تأثیرگذار بر مسئله جمعیت، ازجمله تسهیل و تشکیل خانواده، درمان ناباروری، ارتقای امید زندگی، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، تأمین تغذیه سالم، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، مدیریت مهاجرت، تقویت مؤلفه های هویت بخش ملی، رصد مستمر سیاستها ی جمعیت در  ابعاد کمی و کیفی مورد توجه قرار گرفته است .

دکتر شکیبا در ادامه مطلب افزود: پس از هفت سال از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب اصل ( 85 ) قانون اساسی و به صورت آزمایشی برای مدت هفت سال در تاریخ  19/08/1400 به تصویب رسید. رویکرد این قانون رفع چالشهای پیش روی فرزندآوری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حمایت از خانواده ها و زوجهای جوان به ویژه خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر است.

 

۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید