اخبار

تلاش محققان دانشگاه در راستای بهبود عملکرد حسی-حرکتی بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی

تلاش محققان دانشگاه در راستای بهبود عملکرد حسی-حرکتی بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی
 
 
رییس دانشکده داروسازی ،عضو هیات علمی دانشگاه و متخصص فارماکولوژی، آسیب طناب نخاعی یکی از مهمترین چالش های پیش رو در نظام درمانی کشورها دانست و گفت:بیشتر افرادی که مبتلا به آسیب نخاعی هستند علاوه بر فلج حرکتی، درد شدیدی را تجربه میکنند که تحت عنوان درد نوروپاتیک شناخته میشود. 

 

 دکتر سجاد فخری  در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه گفت:اگرچه بخشی از مکانیسم های آسیب اولیه و ثانویه نخاعی اختلال حسی-حرکتی حاصله تعیین شده است اما به دلیل مشخص نبودن مکانیسم دقیق و عوامل مربوطه، هنوز درمان مناسب و قطعی برای این اختلال حسی-حرکتی ارائه نشده است.

 
وی اظهار داشت: بنابراین باتوجه به تعدد بیماران مبتلا به آسیب نخاعی و اثرات آن بر جنبه های مختلف کیفیت زندگی این افراد، پیداکردن راه درمانی مناسب و داروها / درمانهای جدید جهت کمک به این افراد ضروری به نظر میرسد.
 
 به گفته وی با هدف برداشتن گام های اساسی در زمینه بهبود عملکرد حسی-حرکتی بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی، در چهار سال اخیر در دانشکده داروسازی کرمانشاه مدلهای متفاوت درون تن (مدل حیوان آزمایشگاهی) درد نوروپاتیک و ضایعه نخاعی را راه اندازی کرده ایم، و مطالعات متعددی در این مسیر انجام داده ایم که نتایج حاصل از آنها در مقالات معتبر علمی بین المللی منتشر شده است.
 
دکتر فخری گفت: با توجه به نتایج منتشره مطالعات انجام شده تیم تحقیقاتی ما ، به نظر می رسد ترکیبات ثانویه گیاهی (phytochemicals) و بازکاربرد دارویی (drug repositioning) بتوانند با اثر ضد التهابی، ضد استرس اکسیداتیو، ضد آپوپتوزی و تعدیل کنندگی اتوفاژی نقش مهمی در مقابله به پیشرفت فاز ثانویه این اختلال بازی کنند.
 
وی اظهار داشت: امیدواریم که نتایج مطالعات انجام شده و در دست اجرای این تیم تحقیقاتی و سایر محققان سراسر دنیا بتواند گام موثری در راستای بهبود عملکرد حسی-حرکتی بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی بردارند.
 
۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید