اخبار

چاقی و بالا رفتن سن مادر باردار عاملی برای افزایش شیوع دیابت بارداری

چاقی و بالا رفتن سن مادر باردار عاملی برای افزایش شیوع دیابت بارداری

 

یک متخصص بیماری های داخلی گفت: دیابت بارداری نوعی از دیابت است که اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده شده و قبل از آن وجود نداشته است و در نیمه دوم بارداری با افزایش ترشح هورمونهای جفتی ، قندخون تعدادی از مادران باردار درحد غیرطبیعی افزایش می یابد.

دکتر الهام نیرومند در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه اظهار داشت: افزایش شیوع چاقی و بالا رفتن سن مادران باردار مزید بر علت شده و شیوع دیابت بارداری رو به افزایش است.

وی تاریخچه قبلی دیابت بارداری، سابقه دیابت نوع 2 در بستگان درجه اول، چاقی ، کم تحرکی ، سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ، سابقه ابتلا به فشار خون یا چربی خون بالا، سابقه تولد نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم و سابقه مرگ داخل رحمی جنین را از جمله عوامل خطرساز ابتلا به دیابت بارداری دانست.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: از آنجاکه دیابت بارداری می‌تواند منجر به پیامدهای مادری و جنینی (سقط ، مسمومیت بارداری، وزن بالای نوزاد هنگام تولد و ناهنجاری‌ها و مشکلات در نوزادان و...) گردد ،لذا تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت زیادی دارد.

دکتر نیرومند توصیه کرد: تمام خانم ها برای ارزیابی و مراقبت های قبل و حین بارداری به پزشک مراجعه کرده و تحت بررسی های لازم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برای کنترل دیابت بارداری از تغذیه مناسب و سالم، افزایش فعالیت بدنی و درصورت نیاز از دارو(انسولین) استفاده می شود گفت: بعد از زایمان معمولا دیابت بارداری برطرف می شود ، اما 60-50 درصد این افراد در طول عمر خود به دیابت مبتلا می‌شوند لذا بیماران مبتلا به دیابت بارداری پس از زایمان نیز باید تحت نظر پزشک بررسی های لازم را انجام دهند.


۳ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید