اخبار

عوارض و مشکلات تیروئید در بارداری

عوارض و مشکلات تیروئید در بارداری

 

بارداری تغییرات عمده ای در فعالیت و آزمونهای تشخیصی تیروئید ایجاد می کند اما تیروئید فرد طبیعی خود را با این تغییرات تطبیق داده و اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی شود.

دکتر الهام نیرومند متخصص بیماری های داخلی طی گفتگویی با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه در این خصوص گفت: در مواردی اختلال در عملکرد تیروئید ایجاد می شود که این اختلال می تواند به صورت پرکاری یا کم کاری غده تیروئید در بارداری باشد و ممکن است با عوارض ناخواسته دوران بارداری برای مادر و جنین همراه شود.

وی با بیان اینکه سطوح طبیعی هورمون تیروئید برای مهاجرت طبیعی سلول ها و تشکیل شدن مغز جنین ضروری است گفت: اختلال کم کاری تیرویید در بارداری ممکن است منجر به عوارضی همچون افزایش خطر زایمان زودرس، وزن کم تولد ، سقط ،اثرات سوء بر تکامل سیستم عصبی -شناختی جنین (کاهش ضریب هوشی ) ،افزایش خطر مرگ جنینی ، افزایش ریسک ابتلا به فشارخون بارداری و مسمومیت حاملگی گردد.

به گفته وی در صورت تشخیص زودهنگام بیماری های تیروئید و درمان مناسب در دوران بارداری میتوان از خطرات ناشی از بیماریهای تیروئید جلوگیری کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: زنانی که قصد بارداری دارند، باید توسط پزشک از نظر وجود سابقه ی فردی یا خانوادگی بیماری تیروئید،وجود بیماری های خودایمن ، وجود گواتر، سابقه نازایی، سقط یا زایمان زودرس ، سابقه پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن ،چاقی مفرط و نوع داروهای مصرفی بررسی شده تا در صورت نیاز مورد ارزیابی آزمایشگاهی و درمان قرارگیرند.

دکتر نیرومند گفت: زنانی که از قبل مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید هستند باید قبل از بارداری به پزشک مراجعه نموده و پس از تنظیم داروها و اطمینان از کنترل مناسب عملکرد غده تیروئید اقدام به بارداری کنند و در طول دوران بارداری نیز با مراجعه منظم به پزشک از کنترل مناسب تیروئید اطمینان حاصل کنند.

وی تاکید با بیان اینکه نیاز به دریافت ید در دوران بارداری و شیردهی افزایش می یابد گفت: لازم است مادران باردار تحت نظر پزشک مکمل مناسب دریافت کنند و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو و مکمل خودداری کنند.




۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید