اخبار

نقش تاب آوری در سلامت روان

نقش تاب آوری در سلامت روان
 
 
دکتر مهدی خزلی استادیار ارتقا و آموزش سلامت و عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه ، یکی از ویژگی ها و توانمندی های مهم روانشناختی که امروزه مورد توجه روانشناسان است، تاب آوری دانست و گفت: انعطاف پذیری و تاب آوری نقش به سزایی در موفقیت و رشد افراد دارد.
 
وی در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه اظهار داشت:: تاب آوری توسط اکثر افراد به عنوان توانایی بازیابی پس از شکست، سازگاری با شرایط جدید، تغییرات و ادامه راه در مواجهه با ناملایمات تعریف شده است.
 
به گفته وی افراد تاب آور می‌توانند از مهارت‌ها و نقاط قوت خود برای مقابله با مشکلات و چالش‌ها استفاده کنند و به‌جای ناامیدی یا دور کردن خود از مشکلات، با مشکلات زندگی روبرو می‌شوند.
 
وی افزود: این افراد از مهارت‌های خود برای مقابله با چنین مشکلاتی به گونه‌ای استفاده می‌کنند که باعث تقویت و رشد آنها می‌شود .
 
دکتر خزلی با بیان اینکه تاب آوری به افراد این قدرت را می‌دهد تا با مشکلات رو در رو مقابله کنند، بر ناملایمات غلبه کنند و زندگی خود را ادامه دهند گفت: این ویژگی ذاتی نیست و با تمرین و خواستن نیز می‌توان آن را به دست آورد. 
 
دکتر خزلی گفت: افراد تاب آور همچنین از ویژگی‌های دیگری مانند داشتن دیدگاه مثبت نسبت به خود و توانایی‌های خود، توانایی برای برنامه ریزی واقع‌بینانه و پایبندی به آن، شناخت خود ،توانایی کنترل درونی، برقراری ارتباط با دیگران برخوردارند.
 
وی اظهار داشت: تاب آوری بر رفتارها و کنش های لحظه ای و ذهنی افراد تاثیر گذار می باشد. در اغلب موارد افرادی که تحت آموزش برای مبحث تاب آوری بوده اند تصمیمات معقول تری در زندگی شخصی و اجتماعی خود می گیرند.
 
این عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه گفت: افرادی که تاب آوری روانی از خود نشان می‌دهند، قابلیت‌هایی دارند که آنها را قادر می‌سازد در طول بحران آرام و متمرکز بمانند و بدون اینکه نکات منفی روی آنها اثر بگذارند، به کار خود ادامه دهند.
 
وی اظهار داشت: ارتباط مثبت و معنی داری بین معنای زندگی، سلامت معنوی و تاب آوری با سلامت روان وجود دارد.
 
دکتر خزلی با بیان اینکه دیدگاه، ارزش ها و اهداف از مؤلفه معنی دار بودن زندگی، می توانند منجر به افزایش تاب آوری و در نتیجه، افزایش سلامت روان شوند گفت: افزایش تاب آوری، باعث کاهش اختلالات روانی و  افزایش سلامت روان و حتی درمان  بیماری ها خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تاب آوری در تمامی ابعاد زندگی و مدیریتی جایگاه دارد و قابل بررسی می باشد گفت: افراد تاب آور، می‌­توانند با چالش­ ها روبرو شوند و مشکلات را به عقب برانند زیرا آنها آمادگی مواجهه با سختی­ ها را دارند.
 
وی افزود: تاب آوری ،سه مولفه شناختی، هیجانی و رفتاری دارد و هدفگذاری و تعیین رسالت فردی، تقویت روابط، مثبت اندیشی، پویایی در روابط اجتماعی از جمله تکنیک های افزایش تاب آوری می باشد
۲۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید