اخبار

کاربرد فناوری نانو در پزشکی

کاربرد فناوری نانو در پزشکی
 
  
فن آوری نانوتکنولوژی شاخه ای از فن آوری است که با ذرات کوچک تر از 100 نانومتر سروکار دارد.این حوزه شامل روش هایی در مقیاس بسیار کوچک است و در یک حوزه مطالعات فنی عمیق توسعه یافته است که استفاده از طیف نانوتکنولوژی در زمینه های الکترونیک, پزشکی و نوری و همچنین زیست شناسی, محاسبات, ارتباطات و مهندسی شامل می شود.
 
در پزشکی, نانوتکنولوژی به توسعه قابل توجهی در نوآوری های مرتبط با سلامت منجر شده است. در زمینه نانوتکنولوژی و نانومواد, نوآوری های سلامت و داروهای بهتر محقق شده است و صنعت داروسازی از ایده های جدید به ویژه از طریق رهایش دارو, تصویربرداری در بدن و درمان های جدید انتظار دارد و پیش بینی آینده شامل ترمیم بافت و سلول از طریق نانوتکنولوژی است.
 

 دکتر الهام ارکان دکترای تخصصی نانوتکنولوژی پزشکی در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت گفت: رشته نانو جزو رشته های نوپا در همه کشورهای دنیاست و قدمت این رشته نسبت به رشته هایی مانند شیمی ،فیزیک یا علوم پزشکی کمتر است.

 
به گفته وی با تلاش های صورت گرفته و راه اندازی ستاد نانو و حمایت های ویژه ای که در زمینه فعالیت در حوزه نانو در کشور ما شده است ، در حال حاضر ما جزو چند کشور اول دنیا در زمینه نانو هستیم.
 
وی اظهار داشت: در زمینه علوم پزشکی کشور ما جزو پیشتازان صنعت دارو رسانی نانو می باشد و  محصولات خوبی تولید شده که از جمله می توان به استفاده از نانو حامل ها در دارو رسانی اشاره کرد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: گروه نانو فناوری پزشکی در سال ۹۶  راه اندازی شد و در حال حاضر در رشته کارشناسی ارشد نانوفناوری پزشکی پذیرش دانشجو داریم. 
 
به گفته وی مرکز تحقیقات دارو رسانی نانو در سال ۸۸ در دانشکده داروسازی راه اندازی شده است که تعداد چهار نفر از اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه به صورت تمام وقت و ۱۲ نفر از اعضای هیات علمی که عضو شورای پژوهشی این مرکز هستند در آن در حال فعالیت می باشند.
 
وی با اشاره به انجام پایان نامه های مختلف مشترک گروه  نانو فناوری پزشکی دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقاتی دارورسانی نانو گفت:  استفاده از یک سری نانو ساختارها در تصویربرداری و پانسمان هایی که برای درمان آسیب های بعد از پرتو دهی استفاده می شود به صورت پایان نامه در مرکز نانو انجام می شود.
 
به گفته وی تا کنون بالغ بر ۸۰ پایان نامه در دانشکده داروسازی در این راستا انجام شده ،همچنین بیش از ۳۰۰ پایان نامه در زمینه دارو رسانی نانو انجام شده است.
 
وی عنوان کرد: انواع مختلف نانو حامل هایی که در  مرکز تحقیقاتی نانو و گروه فناوری نانو پزشکی ساخته می شود نانو حامل های حساس به PH هستند که  دارو رسانی اختصاصی به عنوان مثال به کلون یا روده کوچک به کمک آنها اتفاق می افتد.
 
دکتر ارکان به طراحی بیوسنسورها و سنسورها که برای تشخیص کاربرد دارد به عنوان دیگر فعالیت گروه فناوری پزشکی اشاره کرد.
 
وی همچنین گفت:بخش دیگری از فعالیت ها پایان نامه های مشترک با دانشکده های دیگر می باشد از جمله فعالیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای صنایع غذایی است  که در زمینه تهیه غذاهای فراسودمند می باشد و در آن  از نانو حامل ها در مغذی کردن مواد غذایی استفاده می شود.
 
وی  همچنین افزود:  از دیگر فعالیت آنها می توان به  بسته بندی های نانو اشاره کرد که بسته بندی های نانو هوشمند بوده و مواد آنتی باکتریال را می توانند در آنها قرار دهند.
 
۲۹ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید