اخبار

پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با اجرای برنامه ملی NCD

پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر با اجرای برنامه ملی NCD
 
 
مدیرگروه بیماریهای واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: اجرای برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر( NCD) از جمله برنامه های موثر در پیشگیری و درمان بیماریهای غیر واگیر در حوزه بهداشت است.
 
دکتر شاه آبادی مدیرگروه بیماریهای واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: این برنامه‌ با هدف پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر در سطح خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت در شهرها در حال انجام است.
 
 به گفته وی خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی و غربالگری سرطان های شایع از جمله سرطان سینه در زنان و سرطان روده در مردان و زنان از برنامه های مهم دیگر در این زمینه می باشد.
 
دکتر شاه آبادی گفت: نظر سنجی ها نشان می دهد تشخیص زودرس بیماری فشار خون و بیماری دیابت در درمان به موقع این بیماری ها بسیار موثر است و باعث می شود عوارض ناشی از فشار خون و دیابت در این افراد ایجاد نشود و یا با تاخیر بلند مدت به وجود بیاد.
 
وی با بیان اینکه بیماریهای فشارخون و دیابت درمان قطعی ندارند و در اصلاح بیماری خاموش هستند گفت: اگر تشخیص و درمان به موقع صورت نگیرد با پیشرفت بیماری علائم بروز پیدا می کنند و کنترل بیماری سخت می شود.
 
به گفته وی خطر سنجی برای افراد بالای ۳۰ سال این بیماری زودتر تشخیص داده میشود و عوارض کمتری به دنبال دارد. و درمان بالاتری
 
دکتر شاه آبادی گفت: در مورد سرطان سینه و دهانه رحم زنانی که شرایط خاص داشته باشند بعد از معاینه و انجام آزمایشات مربوطه غربالگری انجام می شوند و سرطان روده هم با انجام تست فیت انجام می شود اگر فرد دچار مشکل باشد به پزشک برای درمان ارجاع داده میشود.
 
به گفته وی برنامه NCD برنامه بسیار مهمی است که در کاهش بیماری و مرگ و میر بیماریهای غیر واگیر نقش بسیار مهم و کلیدی داشته باشد.
 
 
۵ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید