اخبار

درباره کووید19و ضرورت واکسیناسیون

درباره کووید19و ضرورت واکسیناسیون
 
کووید-19 بعد از آخرین موج در اواخر تیر و مرداد در دنیا، در ماههای اخیر روند ثابتی داشته و یا شاهد افزایشهای بسیار خفیفی بوده که البته در این بین ما شاهد افزایش بسیار چشمگیر در بعضی از کشورها بوده ایم.
 افزایش در کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، تایلند و چین در خاور دور بسیار چشمگیر بوده است و این در حالیست که در دنیا میزان تزریق واکسن به یکی از پایین ترین آمارهای خود در دوران اپیدمی رسیده است و در کنار این آمار، رها سازی رعایت پروتکلها باعث شده کماکان ویروس چرخش داشته و سویه های جدید باعث ایجاد موارد جدید گردد.
 
دکتر فرید نجفی متخصص اپیدمیولوژی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: واقعیت این است که به آمارهای جدید ارایه شده در بسیاری از کشورها باید با دیده شک و تردید نگاه کرد و مهمترین علت آن کاهش میزان انجام تستهای کرونای انجام شده در این کشورهاست.

 

به گفته وی در کنار آمار نه چندان مناسب واکسیناسیون دوز یادآور در ایران و سایر کشورها که میتواند بر گسترش احتمالی دوباره بیماری موثر باشد، عوامل دیگری نیز میتوانند بر عملکرد واکسنهای مورد استفاده تاثیر بگذارند که از آن دسته میتوان به چرخه آزادنه ویروس در جامعه، از بین رفتن و یا کاهش اثر واکسنها بعد از حدود 6 تا 9 ماه (که این مورد به نوع و کیفیت واکسنهای مورد استفاده نیز مرتبط است) و شیوع احتمالی سویه های جدید واکسن گریز را نام برد.

وی اظهار داشت: کماکان شایعترین واریانت در گردش در دنیا امیکرون است که در این میان ساب واریانتهای مختلفی در نقاط مختلف دنیا شایع شده است  و در کنار BA.5 و شیوع حدود 18 درصدی این زیرسویه ، میتوان BQ.1 را با سریعترین رشد در کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی دانست و BA.2.75 را مسئول افزایشهای اخیر در کشورهای خاور دور دانست.

 
دکتر نجفی با بیان اینکه بروز موجهای آتی دور از ذهن نیست و رعایت پروتکلها، علاوه بر پیشگیری از سایر بیماریهای تنفسی، در عدم ابتلا به کووید-19 میتواند کماکان بسیار موثر باشد گفت: ادامه واکسیناسیون مخصوصا در افراد واکسن نزده و یا آنهائیکه دوز یادآور خود را دریافت نکرده اند کماکان توصیه میشود.

 

متاسفانه در درصد بالایی از افراد ، بیش از 6 تا 9 ماه از آخرین تزریق واکسن گذشته و این موضوع میتواند جمعیت مناسب غیر ایمن را برای بروز موجهای بعدی در اختیار ویروس قرار دهد. بدیهی است که این موضوع باید در کمیته ملی واکسن و کمیته ملی کرونا بدقت مورد بررسی قرار گرفته و سیاستهای مناسب اتخاذ شود.
۱۱ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید