اخبار

اولویت پیشگیری بر درمان رویکرد اصلی طب سنتی ایرانی

اولویت پیشگیری بر درمان رویکرد اصلی طب سنتی ایرانی

 

مدیر طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: توجه اصلی طب سنتی ایرانی بر اولویت پیشگیری نسبت به درمان بیماری ها است و بر این اساس شش فاکتور مهم و ضروری برای حفظ سلامتی از جمله هوا، نوشیدنی و غذا، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ، عدم تحرک و ورزش، فعالیت ذهنی و آرامش روحی در طب سنتی ایرانی در نظر گرفته شده است.

دکتر رکسانا شیخی طی گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه بیان کرد : بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت(who )،طب سنتی و استفاده آن در درمان بیماریها به دانش، مهارت وعملکرهایی بر اساس تئوری، عقاید و تجربیات بومی فرهنگهای مختلف اطلاق میشود که با هدف حفظ سلامتی، پیشگیری، تشخیص، بهبود و درمان بیماریهای جسمی و روحی بکار گرفته می شوند.

وی اظهار داشت: از آنجاییکه یک سوم افراد در جوامع مختلف امکان دسترسی به داروهای مدرن را ندارند، ارائه شیوه های درمانی سنتی به عنوان یک جایگزین ایمن و مطمئن می تواند راهی برای افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامتی فراهم کند.

دکتر شیخی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ١٠٠ کشور ساز وکارهایی برای داروهای گیاهی دارند گفت: شیوه طب سنتی در کشورها و نواحی مختلف دنیا با توجه به تفاوتهای فرهنگی تاریخی، منش و فلسفه فردی جوامع با یکدیگرمتفاوت است که از جمله آنها می توان به طب سنتی چینی، هندی، آفریقایی و طب سنتی ایرانی اشاره کرد.

به گفته وی طب سنتی ایرانی شامل مجموعه ای از تمام دانش و دستورالعملهایی است که از زمان باستان تا کنون در ایران برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری بکار برده شده است.

 وی با اشاره به اینکه طب سنتی ایرانی از دو شاخه ی اصلی تئوری و عملی تشکیل می شود گفت: در طب سنتی، ایرانی عملکردهای فیزیولوژیک بدن بر مبنای فاکتورهای مزاج، اخلاط، اعضا، ارواح، قوا و عملکرد سنجیده می شود.

دکتر شیخی عنوان کرد: درمان های طب سنتی شامل دارو درمانی( استفاده از گیاهان دارویی، اجزای حیوانی و معدنی) و روش های غیر دارویی(  طب سوزنی، ماساژ، حجامت، فصد و زالودرمانی) است .

 وی در ادامه افزود:  رویکرد طب ایرانی، رویکرد اصلاح سبک زندگی است و رویکردهای کل نظام سلامت نیز استفاده از طب ایرانی در کنار طب رایج است بنابر این با این نگاه در کنار درمان های رایج می توانیم از ظرفیت طب ایرانی به خوبی استفاده کنیم ، به خصوص اینکه در بیماریهای صعب العلاج همچون سرطان می توان با اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی به کاهش عوارض درمان های رایج کمک کرد.

دکتر شیخی در پایان اعلام کرد:در حال حاضر در استان کرمانشاه سلامتکده طب ایرانی واقع در کلینیک ویژه شهید فتاحی و کلینیک ویژه بوستان با همکاری و حضور دو تن از اعضای محترم هیات علمی گروه طب سنتی ایرانی دانشگاه مشغول ارائه خدمات به مراجعه کنندگان با تعرفه دولتی می باشند.

۱۲ دی ۱۴۰۱ ۱۲:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید