اخبار

هشدار به افرادی که رژیم می گیرند؛

حذف مواد مغذی و یک گروه غذایی از رژیم روزانه بسیار اشتباه است

حذف مواد مغذی و یک گروه غذایی از رژیم روزانه بسیار اشتباه است
 
تغذیه سالم یکی از ارکان مهم در سبک زندگی صحیح و اصولی است. اگرچه توجه به خواب کافی، ورزش، دوری از محیط‌های تنش‌زا و … نیز تأثیر بسزایی در حفظ و تداوم سلامتی افراد ایفا می‌کنند ولی به دلیل اهمیت بالای تغذیه آن را بر دیگر اصول مقدم می‌دانند. تغذیه علاوه بر جسم ،روح و روان انسان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد که این امر نشانگر نقش بسزای تغذیه در سلامت فرد می باشد.
 
دکتر امیر صابر متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مناسبت بسیج ملی)۲۴دی الی ۷ بهمن در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه با بیان اینکه امروزه انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی ناسالم و کاملا افراطی توسط برخی افراد فاقد صلاحیت علمی کافی ارائه می شوند گفت: متاسفانه در بسیاری از رژیم های مذکور  مواد مغذی از برنامه غذایی افراد حذف می شوند که این امر موجب بروز انواع کمبودهای غذایی و عوارض ناشی از آن می شود درحالی براساس نظر متخصصین تغذیه حذف یک گروه غذایی از رژیم غذایی روزانه امری بسیار اشتباه است و تنها باید در هر دسته سالم‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کرده و آنها را جایگزین غذاهای ناسالم نمود.
 
وی با بیان اینکه در یک رژیم غذایی سالم می بایست اصول تعادل، تنوع و تناسب رعایت شود و انواع گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، گوشت ها، لبنیات، میوه ها، سبزی ها و گروه قندها و چربی ها به میزان متعادلی را مصرف نمود گفت: یک رژیم غذایی متعادل (استفاده از حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز از هر گروه غذایی) تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است و برای رعایت اصل تنوع نیز باید طیف وسیعی از غذاهای مختلف را مصرف نمود چرا که هیچ غذایی به تنهایی تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز فرد نیست. 
 
وی افزود: هیچ‌کدام از اندام های بدن از قلب، مغز و دستگاه عصبی گرفته تا کلیه، کبد و پوست و مو نمی‌توانند، بدون یک تغذیه سالم عملکرد ایده‌آل خود را ارائه دهند. به همین دلیل تغذیه سالم می‌تواند فرد را در برابر انواع عوامل بیماری زا مصون نموده و سیستم ایمنی را در برابر تهاجم‌های محیطی تقویت نماید.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه غذا خوردن موجب تأمین سوخت و مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد های مختلف حیاتی و فعالیت های فیزیکی فرد می شود گفت: اگر رژیم غذایی فردی دارای کمبود کالری یا مواد مغذی باشد، سلامتی او تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و فرد دچار کاهش وزن و عوارض مرتبط با کمبود مواد مغذی خواهد شد و در مقابل اگر فردی کالری زیادی دریافت کند، مبتلا به چاقی و افزایش وزن خواهد شد که او را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2، آپنه انسدادی خواب و مشکلات قلبی-عروقی، کلیوی و کبدی قرار می دهد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه پیروی از اصول تغذیه سالم به چند دلیل دارای اهمیت است گفت: از آنجا که غذاهای سالم تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند و کمبود آنها بیماری های مختلفی را پدید می آورند و مواد مغذی علاوه بر تأمین انرژی بدن، در حفظ عملکرد مغز، قلب و ماهیچه اهمیت دارند بنابر این تغذیه سالم ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد بطوری که رعایت یک رژیم غذایی سالم و اصولی می تواند موجب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته های زودرس و حتی برخی از سرطان ها می شود.

وی همچنین افزود: رعایت تغذیه سالم فواید بسیار زیاد دیگری نظیر بهبود سطح کلسترول خون، کاهش فشارخون، مدیریت وزن بدن و حفظ تناسب‌اندام و کنترل قند خون دارد. 

وی با بیان اینکه بهتر است غذای روزانه در حجم کم و دفعات زیاد صرف شود گفت: بهتر است استفاده روزانه 11-6 واحد از غلات سبوس‌دار (مانند نانهای سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، ماکارونی‌های سبوس‌دار …) ، 4-2 واحد از میوه های مختلف ،5-3 واحد از سبزیجات ، 3-2 واحد لبنیات کم چرب ،3-2 واحد از گوشتها و غذاهای دارای پروتئین با کیفیت بالا در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد.
 
وی ضمن تاکید بر محدود نمودن مصرف نمک  ، چربی گوشت ها، لبنیات پرچرب ، مصرف غذاهای سرخ شده و غذاهای آماده  را محدود نمود و  بهتر است تا حد امکان غذاها بصورت آب پز، بخار پز و یا کبابی مصرف شوند.
 
به گفته این متخصص تغذیه استفاده از روغن های گیاهی مایع خوراکی مانند :روغن زیتون، کلزا (یا روغن کانولا) و روغن های گیاهی مخصوص سرخ کردن ، روزانه حداقل 45-30 دقیقه ورزش (پیاده روی تند) ، پرهیز از مصرف زیاد قند، شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه و مصرف مغزها و دانه ها از نوع کم نمک و به مقدار کم در روز (نظیر بادام، فندق، گردو، پسته و نظیر اینها)  می تواند نقش موثری در سلامت انسان داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: بهتر است مصـرف انـواع کمپوت، کنسرو، نوشابه و آبمیوه های صنعتی، سس های آمـاده، کیـک، بیسکوییت، شیرینی را به حداقل رسانده و به جای غذاهایی که در کارخانجات صنایع غذایی تهیه می شوند و حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا روغن، و بعضاً نگهدارنده های شیمیایی هستند، از غذاهای خانگی و طبیعی استفاده شود.

 

۲۹ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید