اخبار

واقعیت هشت باور نادرست درباره سرطان را از یک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی بشنوید

واقعیت هشت باور نادرست درباره سرطان را از یک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی بشنوید

 اطلاعات زیادی در مورد سرطان در دسترس است، اما برخی از آنها گمراه کننده یا اشتباه است بنابراین بهتر است با داشتن اطلاعات صحیح و افزایش دانش عمومی خود و اصلاح باورهای نادرست در خصوص سرطان، قدمی در جهت سلامتی خود و عزیزانمان برداریم.

در همین راستا خبرنگار سرویس علمی، پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه به مناسبت روز جهانی سرطان (۴ فوریه برابر با ۱۵ بهمن) به گفتگو با دکتر ملیحه دیانی متخصص رادیوتراپی و انکولوژی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداخت که شمارا به خواندن این مصاحبه تخصصی و جذاب دعوت می‌کنیم

خانم دکتر دیانی باتوجه به اینکه روز جهانی سرطان روزی بین‌المللی در تقویم برای آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه مبارزه با سرطان و پیشگیری و درمان آن است لطفا بگوئید آیا این باور که سرطان مسری است و در بین مردم بسیار شنیده می شود واقعیت دارد؟

پاسخ:  سرطان مسری نیست اگرچه برخی از سرطان ها هستند که ناشی از عفونت ویروس ها و باکتری هایی است که می تواند از فرد به فرد دیگر منتقل شود اما مهم اینست که به یاد داشته باشید  در حالی که ویروس ها و باکتری هایی که باعث برخی سرطان ها می شوند می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، سرطان هایی که ایجاد می کنند از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. 


آیا درست است که افرادی که سابقه خانوادگی سرطان داشته باشند حتما به آن مبتلا خواهند شد؟
پاسخ:  اگرچه داشتن سابقه خانوادگی سرطان ،خطر ابتلا به این بیماری را تا حدودی افزایش می دهد، اما پیش بینی کاملی از سلامت آینده شما نیست.
تخمین زده می شود که از هر 10 سرطان، 4 مورد با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند ایجاد عادات غذایی سالم، کنترل وزن، ورزش منظم ، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی، رعایت ایمنی در برابر نور خورشید و اجتناب از محصولات تنباکو قابل پیشگیری است.
ضمن اینکه اگر فردی ژن های سرطانی خاصی را به ارث برده باشد  که وی را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان قرار می دهد، پزشک ممکن است جراحی یا برخی داروها را برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان توصیه کند.

 

 باور بسیار شایعی که در بین مردم وجود دارد این است که نمونه برداری یا جراحی باعث گسترش سلولهای سرطانی در بدن میشود ، آیا ممکن است؟

پاسخ: جراحان می دانند که چگونه نمونه های بیوپسی را ایمن بگیرند و تومورها را با تکنیک های صحیح جراحی کنند. جراح ممکن است برخی از بافت های سالم اطراف سرطان را بردارد تا اطمینان حاصل شود که تمام سرطان قابل تشخیص برداشته شده است.

 

شما به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تایید می کنید که سرطان با شکر رشد می کند؟
پاسخ :خیر، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که ثابت کند خوردن شکر باعث رشد و گسترش سریع سرطان می شود. تمام سلول های بدن، اعم از سلولهای سالم و سلول های سرطانی برای رشد و عملکرد به قند وابسته هستند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن شکر باعث تسریع رشد سرطان یا آن می شود وجود ندارد، اما بهتر است بدانید این بدان معنا نیست که فرد باید یک رژیم غذایی با قند بالا داشته باشد. مصرف بیش از حد کالری از شکر با افزایش وزن، چاقی و دیابت مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

 

برخی معتقدند که درمان سرطان معمولا بدتر از بیماری است به نظر شما این باور درست است ؟

پاسخ: اگرچه درمان‌های سرطان، مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایند و گاهی جدی ایجاد کنند، اما پیشرفت‌های اخیر منجر به کشف بسیاری از داروها و روش های نوین پرتودرمانی‌ شده است که عوارض جانبی قابل کنترل‌تری دارند. در نتیجه، علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ شدید، ریزش مو و آسیب بافتی بسیار کمتر دیده می شود. با این حال، مدیریت عوارض جانبی، که مراقبت حمایتی یا مراقبت تسکینی نیز نامیده می شود، بخش مهمی از مراقبت از سرطان است و مراقبت های حمایتی می تواند به فرد کمک کند که در هر مرحله از بیماری، احساس راحتی بیشتری کند ضمن اینکه افرادی که همزمان درمان سرطان و درمان در جهت کاهش عوارض جانبی دریافت می کنند، اغلب علائم شدید کمتری و کیفیت زندگی بهتری دارند 


حتما این را شنیده اید که می گویند نادیده گرفتن علایم هشدار، از ابتلا به سرطان آسان تر است آیا واقعا نادیده گرفتن این موضوع دوا کننده دردی هست؟
پاسخ: افراد نباید علائم یا نشانه های سرطان، مانند توده سینه یا خال غیرطبیعی را نادیده بگیرند. اگرچه فکر ابتلا به سرطان ترسناک است، اما صحبت با پزشک و تشخیص آن به شما این قدرت را می دهد که فرد آگاهانه انتخاب کند و بهترین گزینه ممکن را در جهت تشخیص و درمان انتخاب کند و از آنجایی که درمان معمولا در مراحل اولیه سرطان موثرتر است، تشخیص زودهنگام اغلب شانس بهبودی کامل را میتواند به همراه داشته باشد.


خانم دکتر آیا تشخیص سرطان همیشه منجر به مرگ می شود؟
پاسخ: عواملی مانند نوع سرطان، زمان تشخیص آن و شروع درمان، سن، سابقه بیماریهای زمینه ای، همگی بر پاسخ فرد به درمان تأثیر می‌گذارند.
آمارها بصورت حدودی نشان میدهند که حدود 70 درصد از افراد مبتلا به سرطان پستان و پروستات، پنج سال پس از درمان هنوز زنده خواهند ماند.

 

در مورد پرتودرمانی چه نظری دارید؟ آیا پرتودرمانی باعث ساطع شدن اشعه مضر از شما میشود؟
پرتودرمانی خارجی، افراد را پرتوزا نمی کند. این به این دلیل است که اشعه در طول درمان یا بعد از درمان در بدن باقی نمی ماند و بودن در کنار همکاران، خانواده ، کودکان و زنان باردار برای افراد بی خطر است.


۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید