اخبار

انجام یکی از مهمترین تست های "تعیین کننده فرد مناسب پیوند مغز استخوان" در کرمانشاه

انجام یکی از مهمترین تست های "تعیین کننده فرد مناسب پیوند مغز استخوان" در کرمانشاه


دکتر مهدی تقدسی متخصص ایمونولوژی اعلام کرد: هم اکنون  یکی از مهمترین تست های "تعیین کننده فرد مناسب پیوند مغز استخوان" در کرمانشاه انجام می شود.
 
وی در گفتگو با سرویس علمی ،پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه  گفت: پیوند سلول های بنیادی خونساز که سابق بر این تحت عنوان پیوند مغز استخوان شناخته می شد ، اکنون درمان بسیاری از بدخیمی های خونی (سرطان های خون)  و اختلالات خودایمنی ( بیماری های ناشی از سیستم ایمنی) است.

دکتر تقدسی با اشاره به اینکه یکی از تست های بسیار مهم برای تعیین فرد مناسب اهداء پیوند آزمایش HLA است  گفت:  مولکول HLA نقش بسیار مهمی در پاسخ ایمنی ما دارد و تطابق مولکول HLA ی بین دهنده و گیرنده پیوند مغز استخوان از الزامات قبل از پیوند است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه انجام این تست در استان به همت مسئولین و ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای اولین بار در ماههای اخیر میسر گردیده است ضمن تبریک به مردم استان به ویژه جامعه پزشکی اعلام کرد : خوشبختانه اکنون دیگر نیازی به سفر خانواده ها به شهرهای دیگر جهت انجام این تست نمی باشد.

 دکتر تقدسی ضمن قدردانی از زحمات و فعالیت های دکتر پاینده فوق تخصص خون و آنکولوژی در این حوزه  گفت: اکنون با حضور ایشان انجام پیشرفته ترین انواع پیوند مغز استخوان مانند پیوند هاپلو ( پیوند با تطابق ۵۰ درصد) در استان کرمانشاه فراهم شده است

به گفته این پزشک متخصص ، پیوند مغز استخوان در سنوات اخیر پیشرفت زیادی در جهان داشته است و برخلاف قبل که نیاز به بی هوشی و اهداء مغز استخوان بود ، امروزه با اهداء سلول های بنیادی خون ساز از خون محیطی انجام می شود.

.
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید