اخبار

اقدامات لازم در صورت فقدان طحال یا کاهش عملکرد آن

اقدامات لازم در صورت فقدان طحال یا کاهش عملکرد آن
یک متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری ، به نقش اساسی طحال در تنظیم واکنش های التهابی ،خون سازی ، پاکسازی گلبول های قرمز پیر یا آسیب دیده و ایمنی بدن به ویژه در برابر باکتریها اشاره کرد و گفت:افرادی که طحال ندارند به خصوص کودکان و افراد مسن تر بیشتر در معرض ابتلا به سپسیس ( عفونت شدید) قرار می‌گیرند.


دکتر افشین باقرزاده در گفت و گو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: برخی از بیماری‌های خونی( کم خونی داسی شکل) ، بیماریهای روماتولوژی ( لوپوس ) ، مصرف طولانی مدت کورتون و عمل جراحی اسپلینکتومی ( برداشتن طحال ) موجب کاهش عملکرد طحال می شود.


وی به عوارض فقدان طحال یا کاهش عملکرد آن اشاره کرد و گفت: کاهش پاکسازی باکتری ها و گلبول های قرمزی که آلوده یا پیر هستند و کاهش تولید واسطه های شیمیایی ایمنی یعنی ایمونوگلوبولین های m و g2 از جمله عوارض فقدان و یا کاهش عملکرد طحال است.

به گفته این پزشک متخصص در چند سال اول برداشتن طحال فرد در معرض بیماری‌های عفونی مثل ذات الریه پنومونی عفونت مجاری ادراری عفونت محل جراحی قرار می گیرد.

دکتر باقرزاده به این افراد توصیه کرد: در صورت بروز تب در منزل در اولین فرصت، مصرف یک سری از آنتی بیوتیک ها مانند کوآموکسی کلاو ۶۲۵ به همراه آموکسی سیلین ۲۵۰  هر ۱۲ ساعت یک عدد و یا مصرف لووفلوکساسین ۷۵۰ هر ۲۴ ساعت را شروع و حتما حتما بلافاصله‌ به پزشک در مطب یا مرکز درمانی مراجعه کنند.

وی به اهمیت انجام واکسیناسیون در خصوص این افراد اشاره کرد و گفت: تزریق واکسن آنفولانزا (به صورت سالیانه) و نیز مننگوکوک ، هموفیلوس و پنوموکوک (در افراد بالای دوسال یک دوز واکسن ۱۳ ظرفیتی و ۸ هفته بعد یک دوز واکسن ۲۳ ظرفیتی و تکرار آن پنج سال بعد) توصیه می شود.
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید