اخبار

اینگونه خانه تکانی کنید تا عید به کامتان تلخ نشود

اینگونه خانه تکانی کنید تا عید به کامتان تلخ نشود

 

آیین خانه تکانی و نظافت کلی منزل یکی از آدابی است که در روزهای پایانی سال در بین ایرانیان سراسر دنیا مرسوم است و یکی از سنت های قابل قبول ایرانیان می باشد اما در این آیین باستانی بهتر است خانواده ها  به چند نکته بهداشتی جهت حفظ سلامتی خود و خانواده، همچنین حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب توجه داشته باشند.

دکتر پرویز محمدی متخصص بهداشت محیط طی گفتگویی با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه در این خصوص توصیه کرد: بهتر است کار نظافت و خانه تکانی طبق برنامه ریزی و به تدریج انجام شود تا افراد دچار درد و ضعف های جسمانی نشوند.

وی گفت: ضعف جسمانی بسیار خطرناک است ، مخصوصا در هنگام قرار گرفتن در ارتفاعات ممکن است افراد  دچار حادثه شوند زیرا متأسفانه به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و فشارهای غیر معمول به مفاصل، حوادثی بوجود می آید که ایام نوروز را به خانواده ها تلخ می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به برخی مواردی که لازم است رعایت شود اشاره کرد و گفت: مثلاً به جای بلند کردن وسایل سنگین در منزل، تا جایی که مقدور است با هل دادن یا کشیدن به روش صحیح (یک پا جلو، و یک پا عقب باشد) استفاده کنید و یا قبل از استفاده از نردبان مطمئن شوید که پله ها خشک هستند و نردبان در وضعیت ایمن روی سطح صاف قرار گرفته است و به هیچ عنوان روی پله آخر نایستید زیرا این کار باعث عدم تعادل و افزایش خطر سقوط می شود.

دکتر محمدی افزود: هنگام پاک کردن شیشه ها نیز فراموش نکنید که فشار وارد شده به شیشه باید متناسب با مقاومت آن باشد، عدم رعایت این نکته و نداشتن تکیه گاه مناسب، موجب ترک خوردگی شیشه و پرت شدن شخص به بیرون می گردد.

وی با تاکید بر اینکه از ترکیب کردن مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده و لکه بر با یکدیگر یا با آب داغ پرهیز کنید و تحت هیچ شرایطی حرارت ندهید گفت: این ترکیبات باعث آزاد شدن گاز کلر شده که با رطوبت مخاط دهان، باعث تولید گاز اسید کلریدریک می گردد، این گاز بسیار قوی و سوزاننده است و علائم شدید تنفسی ایجاد می کند .

او با اشاره به اینکه قبل از استفاده از مواد شیمیایی شوینده، پنجره ها را باز کنید گفت: هرگز مواد شوینده شیمیایی را از ظروف اصلی آن جدا و در ظرفی که مشابه ظروف مواد خوردن و آشامیدن است، منتقل نکنید.

دکتر محمدی با بیان اینکه مردم باید از پاک کننده های مناسب و اسپری های مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو استفاده کنند گفت: هر محلول شوینده را برای پاک کردن و تمیز نمودن وسایل مخصوص خود به کار نگیرند، حتما حین گندزدایی از ماسک و دستکش مناسب استفاده کنند.

به گفته وی بهتر است بیش از پیش نسبت به تفکیک پسماندها دقت داشته باشیم زیرا جدا از خطر ابتلای پاکبانان به بیماری های عفونی، احتمال پاشیدن اسید و بریده شدن دست های این عزیزان با اجسام برنده تیز زیاد است.

دکتر محمدی همچنین تاکید کرد: از ریختن مواد قابل اشتعال در چاههای فاضلاب، دستشوئی، توالت و غیره جدا خوداری نموده، چرا که در اثر ریزش این گونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش‌سوزی بسیار است.

وی با اشاره به آمار بالای مصارف آب در ماه اسفند در طول سالهای گذشته گفت: امکان قطع آب و کاهش فشار در شبکه آبرسانی وجود دارد لذا حتما در مصرف آب توجه ویژه داشته باشند. که این روزها به یکی از چالش های محیط زیست در ایران تبدیل شده است.
او همچنین تاکید کرد: در این ایام و در هنگام خانه تکانی از کودکان خردسال خود غافل نشوید. مواد شیمیایی و شوینده را در دسترس کودکان قرار ندهید.


۲ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید