اخبار

سالمندی پویا ؛ در گرو ۳ اصل ورزش، تغذیه و پیشگیری

سالمندی پویا ؛ در گرو ۳ اصل ورزش، تغذیه و پیشگیری

یک دکترای تخصصی بهداشت باروری اعلام کرد: بر اساس نتایج سرشماری ها، نسبت جمعیت 60 سال و بالاتر کشور از 6/6 % در سال 1375 به 8.2 % در 1390 رسیده و طبق پیش بینی در سال 1425 به 22% خواهد رسید.

 

دکتر سوسن حیدرپور در گفتگویی با خبرنگار سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه افزود: با توجه به رشد فزاینده سالمندان در جهان، اصطلاح سالمندی پویا در اواخر دهه 1990 توسط سازمان بهداشت جهانی ابداع و به کار گرفته شد.
 
وی با تاکید براینکه  که سالمندی پویا تنها در گرو ۳ اصل ورزش، تغذیه و پیشگیری است گفت: ورزش کردن و داشتن تغذیه سالم بهترین پس انداز جوانی برای دوران سالمندی است.

دکتر حیدرپور با اشاره به اینکه فعالیت بدنی منظم، باعث کاهش و یا توقف فرآیند پیری شده  و مانند یک اکسیر جوانی باعث افزایش حجم اکسیژن در قلب و ریه می‍شود گفت: با استحکام مفاصل و عضلات، تنظیم قند و فشار خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان‍ها، عدم وابستگی به اطرافیان و کاهش هزینه های درمانی، احساس نشاط و امید به زندگی را افزایش می‍دهد‌. 

وی تغذیه مناسب و پیشگیری و غربالگری بیماری‍ها، را نوید داشتن دوران سالمندی سالم دانست و گفت: کاهش مصرف نمک و تعادل فشار خون، باعث کاهش ۴۰ درصدی خطر سکته های قلبی و مغزی می‍شود و مصرف میوه و سبزیجات و همچنین کاهش ۱۰ درصدی کلسترول خون، ۳۰ درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می‍دهد.

 

وی همچنین با بیان اینکه علت اول و اصلی مرگ زودرس در سنین سالمندی، بیماری قلبی عروقی و سرطان است گفت: اضافه وزن، چاقی، افزایش فشار و قند خون و پوکی استخوان از مشکلات دوران سالمندی هستند که بسیاری از آن‍ها باعث بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان‍ها خواهند شد، اما با کاهش مصرف چربی شانس ابتلا به سرطان‍های روده، پانکراس و پروستات کاهش خواهد یافت.

به گفته وی رویکرد مبتنی بر سالمندی پویا، بر شناخت حقوق انسانی افراد سالمند و اصول ملل متحد در مورد استقلال، مشارکت، احترام، مراقبت و رضایت مندی فردی مبتنی است.
 
دکتر حیدر پور گفت: این رویکرد، برنامه‌های راهبردی را از رویکردی «نیازمدار» (که در آن فرد سالمند یک مخاطب منفعل در نظر گرفته می‌شود) به رویکردی «حق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدار» سوق می‌دهد که حقوق افراد را، همچنان که به سوی سالمندی پیش می‌روند، در داشتن فرصت‌ها و موقعیت‌هایی برابر و یکسان، در نظر می‌گیرد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: چنین رویکردی، از برخورد مسئولانه سالمندان در مشارکتشان برای فرآیند‌های سیاسی و دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی، حمایت می‌کند.

شایان ذکر است رشد فزاینده جمعیت سالمند و پیامدهای آن باعث شده است که در اکثر جوامع، سالمندی جمعیت به عنوان مسئله ای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد هر چند مواجهه کشورهای مختلف با پدیده سالمندی جمعیت به نسبت توسعه یافتگی، با تقدم و تأخر زمانی همراه است ولی افق های آتی حکایت از رویارویی جوامع مختلف با این پدیده دارد.

 

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید