اخبار

مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها ممنوع

مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها ممنوع

 دکتر نصرالله سهرابی دکترای تخصصی باکتری شناسی تاکید کرد: افراد از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنند.

 

وی طی گفتگویی با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه از جمله عومل موثر در ایجاد مقاومتهای آنتی بیوتیکی را مصرف بی رویه و خودسرانه این داروها توسط افراد دانست و گفت: مصرف خودسرانه و بی رویه این داروها باعث افزایش مواجهه باکتریها با آنتی بیوتیکها و در نتیجه بروز جهش های موثر در ایجاد مقاومت دارویی است.

 

دکتر سهرابی با بیان اینکه باکتریها عوامل مهم ایجاد عفونت در انسان هستند گفت: آنتی بیوتیکها عوامل موثر بر باکتریها هستند که یا به شکل طبیعی توسط باکتریها و قارچهای خاصی تولید می شوند و یا به شکل مصنوعی در کارخانجات ساخته می شوند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه در حال حاضر افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتریها از چالش های مهم بهداشتی در دنیا است که درمان عفونتهای باکتریایی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی افزود:  از طرف دیگر در دهه های اخیر تعداد معدودی آنتی بیوتیک جدید معرفی شده است که این مورد نیز درمان عفونتها را دچار مشکل می کند.

 دکتر سهرابی عنوان کرد: متاسفانه افراد بدون نظر پزشک حتی برای عفونتهای ویروسی مثل سرماخو ردگی ساده  نیز از آنتی بیوتیک استفاده می کنند در حالی که آنتی بیوتیکها هیچ اثری روی ویروسها ندارند.

 وی با بیان اینکه نیاز است که فرهنگ مصرف آنتی بیوتیک اصلاح گردد تاکید کرد: آنتی بیوتیک فقط در موارد ضروری و با نظر پزشک و پس از انجام آزمایشهای تخصصی مریوطه جهت مشخص نمودن حساسیت عوامل عفونت استفاده گردد.
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید