اخبار

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در برابر مواد شیمیایی ضروری است / آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در برابر مواد شیمیایی ضروری است / آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی

مواد شیمیایی به طور گستره در زندگی روزمره مورد استفاده قرار میگیرند ، هر چند استفاده از آن در حوزه های مختلف سبب راحت تر شدن زندگی شده است؛ اما عدم توجه به مخاطرات آن ها می تواند سبب ایجاد آسیب های جدی به سلامت و محیط زیست شود.

 

یک دکترای تخصصی بهداشت حرفه ای گفت: با توجه به نوع ماده شیمیایی و خطرات احتمالی آن، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مثل ماسک های تنفسی مناسب، دستکش های مخصوص کار با مواد شیمیایی، عینک ایمنی، کفش ایمنی مناسب، لباس کار و پیش بند مناسب ضرورت دارد.

دکتر فریبرز امیدی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه تاکید کرد: همچنین در محل هایی نظیر آزمایشگاه ها که احتمال مواجهه با مواد شیمیایی وجود دارد بایستی چشم شوی و دوش های اضطراری نصب شود و علاوه بر این بایستی آموزش های ایمنی و بهداشتی در خصوص مواجهه با مواد شیمیایی به افرادی که دارای مواجهه هستند ارائه گردد.

وی با بیان اینکه تقریبا 650 هزار ماده شیمیایی ثبت شده وجود دارد و سالیانه صد ها ماده شیمیایی جدید به آن اضافه می شود گفت: یکی از راه های کسب اطلاعات در خصوص مواد شیمیایی استفاده از برگه های اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (Safety Data Sheet) است و کلیه ی سازندگان مواد شیمیای ملزم به ارزیابی خطرات مواد شیمیایی تولید شده می باشند و می بایست اطلاعات به دست آمده را در قالب برگه های اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی آماده کنند.
 
دکتر امیدی عنوان کرد: فرمت استاندارد SDS دارای 16 بخش می باشد که به طور خلاصه در برگیرنده اطلاعاتی در خصوص معرفی ماده شیمیایی، خطرات بهداشتی آن، کمک های اولیه در صورت مواجهه با آن، اطلاعاتی در خصوص حریق می باشد و همچنین نکات مهمی را در خصوص واکنش پذیری، اطلاعات سم شناسی، حمل و جابه جایی آن، پیامدهای زیست محیطی در صورت رها شدن به محیط زیست و نحوه کار ایمن با ماده شیمیایی را ارائه می کند.
 
وی  یکی دیگر از روش ها برای آگاهی از خطرات مواد شیمیایی را استفاده از برچسب مواد شیمیایی (Labeling) دانست و گفت: برچسب ها اطلاعاتی در خصوص نام محصول، سازنده محصول، هشدارهای خطر احتیاطی، توضیحات خطر و استفاده از نمادهای خطر را فراهم می کند. 



۲







 

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۱۰:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید