اخبار

از آترواسکلروز ( تصلب شرایین) عروق کرونر تا سکته قلبی

از آترواسکلروز ( تصلب شرایین) عروق کرونر تا سکته قلبی


 یک کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه گفت: تجمع غیر طبیعی رسوبهای چربی ،کلسیم و بافت فیبروزه در دیواره داخلی شریان های کرونری(عروق قلبی) بداخل رگ برجستگی پیدا کرده و سبب تنگی شریان میشود.

محمد مهدی خشمین در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه گفت: این بیماری یکی از چالش های قرن حاضر و علت ناتوانی و مرگ میر تعداد بالایی از جمعیت انسانی است که با شناخت کافی از آن و عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری و متعاقبا تغییر سبک زندگی می توان از پیدایش و عوارض آن پیشگیری کرد.


به گفته وی رسوب چربی و تشکیل پلاک های شریانی از بدو تولد در افراد جامعه ایجاد شده و به تناسب میزان عوامل خطر در معرض افراد، روند پیشرفت آن در افراد مختلف، متفاوت است .

خشمین با بیان اینکه عوامل خطرساز این بیماری عبارتند از سن (بالای 40 سال)، سابقه فامیلی(نژاد )، جنس(مذکر)، تیپ شخصیتیA( پر استرس، عصبی و سخت گیر) ، چربی خون بالا، فشار خون بالا، دیابت ( قند خون کنترل نشده)،مصرف دخانیات، مشروبات الکلی گفت:مصرف غذاهای مضر: پرچرب و پر نمک، گوشت قرمز زیاد، چربی های اشباع، جامد و هیدروژنه، کم فیبر، کم ویتامین، کنسروی و فست فود ها، شیرینی جات زیاد ،کم تحرکی ، چاقی (خصوصا چاقی شکمی)، مصرف OCP ( قرص ها و هرمونهای ضد بارداری ) ازعوامل ایجاد کننده این بیماری هستند.

وی بابیان اینکه آترواسکلروز لزوما علائمی ایجاد نمی کند بلکه برای ظهور علائم بالینی باید کمبود شدیدی در خونرسانی ، به تناسب نیازهای عضله قلب به اکسیِژن و مواد غذایی ایجاد شود افزود: کاهش جریان خون سبب محرومیت سلولهای قلبی از اکسیژن شده که به این وضعیت ایسکمی(کمبود خونرسانی عضلات قلبی) گفته میشود.


وی با اشاره به اینکه مهمترین اختلالات ناشی از کاهش خونرسانی عضله قلب شامل: آنژین صدری(درد قلبی) ، انفارکتوس میوکارد(سکته قلبی) و نارسایی احتقانی قلبی است گفت: در اثر انسداد در این شریانها ( بدلیل پارگی پلاک های درون شریان و تشکیل لخته در محل ) و قطع خونرسانی به عضله میوکارد بیمار وارد فاز سکته قلبی و علایم درد قلبی در او ایجاد میشود که دارای خصوصیات زیر می باشد:

 محل درد: پشت جناق و درد سر دل و بیشتر از 20 دقیقه طول میکشد
 شدت درد : بسیار شدید است و فرد احساس مرگ غریب الوقوع دارد
 کیفیت درد : فشارنده، و فرد اظهار میکند که پای فیلی روی سینه ام قرار گرفته و احساس خفگی میکند
ارجاع درد : درد به سمت چپ سینه و کتف و شانه و فک چپ میزند
علایم همراه درد : تنگی نفس، تعریق سرد، تهوع و استفراغ و احساس مرگ غریب الوقوع

خشمین با بیان اینکه بسیاری از بیماریهای گوارشی، عروقی، تنفسی، اسکلتی- عضلانی و عصبی و... می توانند در ناحیه ی قفسه سینه درد ایجاد کنند گفت: بهتر است که عموم مردم بدانند بدلیل اهمیت و خطر بالای درد قلبی و نقشی که با حیات بیمار بازی میکند، هر دردی را در قفسه سینه، درد قلبی و شروع سکته ی قلبی فرض نموده مگر اینکه خلاف آن در مرکز درمانی ثابت شود و حتما بیمار را سریعا به بیمارستان قلب و عروق جهت پیگیری تشخیص و درمان منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: اطلاع سریع به اورژانس و یا رسانیدن مددجو به اورژانس قلب و عروق، دادن اطمینان و آرامش به بیمار و آرام و استراحت مطلق نمودن مددجو، تهیه و گزاردن قرص تی ان جی (تری نیتروگلیسیرین زیر زبانی) هر 5 دقیقه تا سه بار ضروری است.

وی افزود: اگر بیمار در هنگام انتقال دچار ایست قلبی و بیهوشی شد باید مددجو را با تنفس مصنوعی و فشردن قفسه سینه ( تنفس و ماساژقلبی به نسبت 2 به 30) تا رسیدن نیروهای اورژانسی و بیمارستان احیا نمود.

وی اظهار داشت: درد قلبی واقعی در سه گروه سالخوردگان، دیابتی ها و معتادین بدلیل شرایط خاص فیزیولوژیکی آنها، ممکن است بروز نکند و تمامی خصوصیات درد قلبی را در این سه گروه مشاهده نکنیم بنابراین باید سکته قلبی آنها را رد نکنیم و به پزشک ارجاع دهیم .

به گفته وی نوار قلب هم نمی تواند کمک کننده باشد ،چون اینجا هم ممکن است تغییری در نوار قلب بیمار ایجاد نشود اما وی سکته کرده باشد و باید آنزیم های قلبی چک شود، چرا که تروپونین در اثر آسیب به عضله قلب بالا میرود.

به گفته خشمین سه راه درمانی کلی این بیماران عبارتند از ؛درمان دارویی( مدیکال): مصرف ضد لخته ها و حل کننده های لخته ، آنژیوپلاستی: رفع انسداد با کارگزاری استنت ( فنر) و خارج کردن لخته از شریان و درمان جراحی: عمل جراحی قلب بازCABG و پیوند زدن رگ.

۱۱ فروردین ۱۴۰۲ ۰۰:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید