اخبار

دانستنی های مهم در باره ی فشارخون

دانستنی های مهم در باره ی فشارخون

 

یک متخصص بیماری های داخلی گفت: فشار خون بالا یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی در جامعه است و خطر بیماری های قلبی و عروقی ، از جمله بیماری های عروق کرونر و نارسایی احتقانی قلب، خطر سکته های مغزی ، نارسایی کلیه و بیماری های عروق محیطی را دو برابر می کند.

دکتر فریبا کرمی مقدم در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه اظهار داشت:بیماری های قلبی درواقع شایع ترین دلیل مرگ و میر بیماران مبتلا به فشار خون بالا هستند و فشار خون افزایش یافته موثرترین فاکتور خطر برای سکته مغزی می باشد و درمان فشار خون بالا به طور متقاعد کننده ای میزان بروز سکته های مغزی را کاهش می دهد.

به گفته وی فشار خون بالا با اختلال شناختی و دمانس در افراد مسن همراه است و بیماری های اولیه کلیوی شایع ترین علل ثانویه فشارخون بالا هستند و عروق خونی علاوه بر اینکه خود هدف فشار خون بالا هستند، در اثر افزایش فشار در دراز مدت دستخوش تغییراتی می شوند که موجب ابتلا به فشار خون بالا می شوند.

دکتر کرمی با بیان اینکه عوامل محیطی و ژنتیکی بر روی فشار خون اثر بارزی دارند ، چاقی و اضافه وزن را دو عامل خطر قوی برای ابتلا به فشار خون بالا دانست و گفت:فشار خون بالا با میزان مصرف نمک طعام در رژیم غذایی ارتباط دارد ، کمبود کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی ،استرس های روانی اجتماعی و کم تحرکی نیز در بروز فشار خون تاثیر فراوانی دارد ضمن اینکه بر آن شیوع فشار خون یک زمینه ارثی قوی هم دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه فشار خون معمولا در ساعات اولیه صبح بعد از بیدار شدن نسبت به بقیه طول روز بالاتر است گفت: به همین خاطر خطر سکته مغزی و قلبی هم در ساعات اولیه صبح بیشتر و میزان آن هم شایع تر است و فشار خون شب ها معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد اُفت پیدا می کند.

وی عنوان کرد:حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد از کسانی که فشار خون دارند مبتلا به فشار خون بالای اولیه هستند و در حدود ۵ تا ۲۰ درصد باقی مانده یک بیماری زمینه ای اختصاصی که باعث افزایش فشار خون شده قابل شناسایی است.

دکتر کرمی با بیان اینکه اصلاح سبک زندگی هم در پیشگیری و هم در درمان این بیماری بسیار موثر است گفت: اقداماتی نظیر کاهش وزن،کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف پتاسیم و داستن الگوی صحیح تغذیه تغییراتی هستند که به طور موثر باعث کاهش فشار خون می شوند .

وی تاکید کرد: داشتن رژیم غذایی کم نمک و کم چرب ، استفاده از لبنیات کم چرب ، مصرف کلسیم ، رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و مصرف فیبر کافی، پتاسیم، کلسیم و منیزیم کافی در رژیم غذایی در کاهش فشار خون و درمان آن بسیار موثر است.


۲۳ فروردین ۱۴۰۲ ۲۳:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید