اخبار

علائم بروز اختلالات کلیوی در کودکان و نوزادان

علائم بروز اختلالات کلیوی در کودکان و نوزادان



دکتر عبدالله سعادت فر متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری) با بیان اینکه امکان بروز مشکلات کلیوی در کودکان و حتی نوزادان مانند بزرگسالان وجود دارد گفت: دسته ای از نوزادان هستند که مشکلات کلیوی آنها از زمان جنینی آغاز شده در همین زمان دچار مشکلات ساختاری کلیه می شوند.

وی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه اظهار داشت: برخی از نوزادان پس از تولد به دلیل برخی عوامل از جمله کمبود اکسیژن، عفونت، تولد پیش از موعد و... دچار مشکلات کلیوی و حتی نارسایی کلیوی می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به دو دسته حاد  مزمن نارسایی کلیوی  گفت: در نارسایی حاد کلیوی، علائم نارسایی کلیه ظرف چند روز با انجام برخی درمان ها و دیالیز حاد برطرف شده و کلیه ها به وضعیت عادی برمی گردد، اما در موارد نارسایی مزمن متاسفانه کاری نمی توان انجام داد و در نهایت باید دیالیز و پیوند کلیه برای کودکان و نوزادان صورت گیرد.

دکتر سعادت فر با بیان اینکه یکی از نشانه های بارز در این زمینه ادرار قطره قطره و منقطع است و والدین باید در این زمینه هوشیار باشند گفت: همچنین بوی بد ادرار یک نشانه مهم در تشخیص مشکلات کلیوی در نوزادان و کودکان است.

وی همچنین گفت: علامت دیگر این است که نوزاد خوب وزن نمی گیرد و در این زمان باید به وجود مشکلات کلیوی شک کرد. همچنین تب های بدون دلیل می تواند نشانه عفونت ادراری و اختلالات کلیوی باشد.

به گفته او یک راه برای شناسایی بیماری کلیوی در نوزادان انجام سونوگرافی است که پس از مشاهده علائم و مراجعه به پزشک در تشخیص بیماری و درمان بیمار موثر خواهد بود.

این پزشک متخصص افزود: برخی ناهنجاری ها در سنین بالاتر تشخیص داده می شود مثل کیست های کلیوی و ناهنجاری های کلیوی که یک سری از این بیماری ها نیاز به مراقبت و درمان دارویی دارند و برخی از این ناهنجاری ها اختلال ساختاری است که نیاز به جراحی دارد مانند نقایص مجاری ادراری و تنگی های لوله ای که از کلیه خارج می شود (لوله حالب).

وی با بیان اینکه سنگ کلیه ممکن است در کودکان نیز تشکیل شود گفت: علت ایجاد آن نسبت به بزرگسالان متفاوت است و باید با مراجعه به پزشک و تشخیص علت آن ،داروها و رژیم غذایی لازم تجویز و درمان می شود.

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ۰۸:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید