اخبار

چهارشنبه‌سوری منحرف شده است/ رنگ باختن سنت‌ها درهیاهوی ترقه‌ها

چهارشنبه‌سوری منحرف شده است/ رنگ باختن سنت‌ها درهیاهوی ترقه‌ها

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در چهارشنبه‌سوری قرار است با یک شادی و نشاط سال، را به اتمام برسانیم و به پیشواز سال جدید برویم نه اینکه با مواد منفجره و ایجاد آسیب‌های شدید روحی، روانی، جسمی به سمت حوادث جدی بر سلامت افراد برویم.

دکتر حسین بیگلری، رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری یک رسم باستانی از پیشینیان با باور گرامیداشت سه‌شنبه شب آخر سال با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن به منظور دور شدن زردی‌ها از بدن و با سرخی شادابی به سمت سال نو رفتن، است.

وی ادامه داد: متأسفانه این آیین کهن و سنت باستانی، طی سال‌های اخیر با تغییر رویه فرهنگی و اجتماعی به سمت استفاده از مواد خطرناک محترقه و استفاده از ترقه‌های مختلف اشتعال‌زا رفته است. این آیین و سنت باستانی انحراف پیدا کرده و در حال نابودی است.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برخی از جوانان و نوجوانان از روی هیجان یا عدم آگاهی کافی با سوق به این سمت سبب آسیب‌رساندن به خود می‌شوند که اگر خانواده‌ها مداخله نکنند و مردم احسال مسؤولیت اجتماعی نداشته باشند تبعات اجتماعی و عوارضی برای سلامتی از قطع عضو تا مرگ و میر را در بر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در چهارشنبه‌سوری قرار است با یک شادی و نشاط سال، را به اتمام برسانیم و به پیشواز سال جدید برویم نه اینکه با مواد منفجره و ایجاد آسیب‌های شدید روحی، روانی، جسمی به سمت حوادث جدی بر سلامت افراد برویم.

دکتر بیگلری یادآور شد: الان دیگر در چهارشنبه‌سوری، نشاط و شادی نیست تبدیل به روز استرس شده؛ خانواده‌ها، سالمندان، کودکان، زنان‌باردار همه با استرس بیرون می‌آیند و سعی می‌کنند از بعدازظهر روز سه‌شنبه دیگر از منزل بیرون نیایند.

وی گفت: آمارهای جمع‌آوری شده آسیب‌ها و مصدومیت‌های جدی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این روز طی سالیان گذشته مرتبا در حال افزایش است؛ لذا با نگاه به آمارهای تکان‌دهنده اهمیت مداخله خانواده و پیشکسوتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید این آگاهی را به فرزندان خود بدهند که در صورت استفاده از مواد محترقه با مصدومیت و آسیب‌های جدی روبه‌رو خواهند شد.
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید