اخبار

چرا ایمونولوژی مهم است؟

چرا ایمونولوژی مهم است؟

 حل چالش های پزشکی مدرن ،چه در زمینه تشخیص و چه در زمینه درمان بیماریها، به شناخت هرچه بیشتر ما از علم ایمونولوژی و استفاده بیش از پیش از آن،جهت ارائه روش های تشخیصی حساس و اختصاصی و طراحی درمان های هدفمند وابسته است.

 داریوش پورمند کارشناس ارشد ایمونولوژی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه ، علم ایمونولوژی را یک علم استراتژیک دانست و گفت: ایمونولوژی پزشکی حوزه گسترد‌ه‌ای از زیست شناسی است که شامل مطالعه سیستم ایمنی بدن است و سیستم ایمنی به عنوان سیستم دفاعی بدن نیز شناخته می‌شود همچنین ایمونولوژی با عملکرد طبیعی و غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن سروکار دارد.

وی عنوان کرد: سیستم ایمنی بدن از طریق خطوط مختلف دفاعی، ما را از انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند از طرفی اگر سیستم ایمنی بدن آن طور که باید عمل نکند، می‌تواند منجر به بیماری‌هایی از جمله خود ایمنی، حساسیت و سرطان شود.

به گفته وی هم اکنون مشخص شده است که پاسخ‌های ایمنی در روند بسیاری از اختلالات شایع که به طور معمول به عنوان بیماری ایمنولوژیک شناخته نمی‌شوند، نقش دارد که از جمله این اختلالات می‌توان به بیماری‌های متابولیکی، قلبی و عروقی و اختلالات عصبی مانند آلزایمر اشاره کرد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص نقص ایمنی و ایمنی شناسی بالینی گفت: سیستم ایمنی بدن یک سیستم بسیار تنظیم شده و متعادل است و وقتی تعادل آن دچار اختلال می‌شود، انواع بیماری‌ها می‌توانند بروز پیدا کنند.

 وی با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه شامل مطالعه بیماری‌هایی است که در اثر اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود گفت: بخش اعظم تحقیقات ایمنی شناسی بالینی بر ایجاد روش‌های درمانی جدید و درمانی که می‌توانند با تغییر در روش کار سیستم ایمنی بدن، بیماری را کنترل یا درمان کند و نیز در مورد واکسن‌‌ها (عملکرد سیستم ایمنی بدن و تقویت واکنش ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا خاص) تمرکز دارد.

پورمند با بیان اینکه اختلالات نقص سیستم ایمنی شامل مشکلات سیستم ایمنی بدن است که توانایی آن در ایجاد راه دفاعی مناسب را مختل می‌کند گفت: در نتیجه، افراد دارای نقض سیستم ایمنی، تقریباً همیشه با عفونت‌‌های شدید دست و پنجه نرم می‌کنند که اغلب این عفونت‌ها پایدار و عود کننده هستند و یا منجر به عوارض شدیدی در بدن می‌شوند که در بسیاری از موارد نیز این اختلالات به شدت ناتوان کننده و حتی کشنده می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه دو نوع اختلال نقص ایمنی وجود دارد گفت: نقص ایمنی اولیه معمولاً از بدو تولد وجود دارد، یک اختلال ارثی به شمار می‌آید و نسبتاً نادر است و نقص ایمنی ثانویه عموماً در طول زندگی ایجاد می‌شود و ممکن است در نتیجه یک عفونت یا بیماری به وجود آید..

وی در خصوص اهمیت ایمونولوژی با بیان اینکه این علم برای جامعه پزشکی ،به عنوان یک ضرورت عینی در مطالعه علت بیماریها ،تشخیص ،درمان و پیشگیری محسوب می شود گفت: علم ایمونولوژی یک علم استراتژیک است که می بایست مورد توجه بسیار قرار گیرد وتوسط افراد مطلع و دلسوز مورد حمایت و مدیریت باشد .

پور مند عنوان کرد: امیدواریم در اینده ای نه چندان دور، ثمرات این علم گسترده و فرا گیر را به خوبی در جامعه پزشکی شاهد باشیم ،هر چند استفاده از علم ایمونولوژی در پیوند اعضاء، سلول های بنیادی و سایتوکاینها و ایمونوگلوبولین های درمانی و واکسن های نسل جدید جای خود را به خوبی بازنموده و شاهد پیشرفتهای فراوان در این زمینه می باشیم که برندگان جایزه نوبل خود شاهد بسیار شاخصی در این زمینه می باشد.

 


۲۹ فروردین ۱۴۰۲ ۲۰:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید