اخبار

درمان و پیشگیری از بیماری های شایع کودکان در سفر

درمان و پیشگیری از بیماری های شایع کودکان در سفر
 
یک سفر خوب همراه با نوزاد و کودک می تواند دغدغه ی هر پدر و مادری باشد ، اما با رعایت نکات بهداشتی در سفر، با وجود شیرین کوچولوها هم می توان انتظار سفری دلچسب و دلپذیر را به دور از بیماری های کودکان و نوزادان داشت .
به همین منظور سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه تصمیم گرفت در خدمت دکتر علی کرامتی متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه باشد، امیدواریم این مصاحبه اختصاصی در خصوص موضوع فوق مورد توجه والدین محترم قرار گیرد و گامی در جهت رفع مشکلات این عزیزان باشد.
 
آقای دکتر کرامتی با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید لطفا در مورد تهوع و استفراغ که معمولاً در هنگام سفر برای  کودکان رخ می دهد توضیح دهید؟
 یکی از مشکلاتی که برای کودکان در هنگام سفر به وجود می آید حالت تهوع و استفراغ است که در این خصوص باید گفت ، بیماری حرکت در کودکان بسیار شایع است و به علت عدم تکامل مجاری نیم دایره ای این حالت ایجاد می‌شود که معمولاً با بزرگ شدن این مشکل برطرف می‌شود اما خانواده های محترم با توجه به سن و وزن کودک خود و تحت نظر پزشک از داروهای ضد تهوع مثل آندانسترون نیم ساعت قبل از سفر استفاده کنند.

بسیاری از والدین از دل درد کودک در هنگام سفر شکایت دارند چه راهی برای رفع این مشکل وجود دارد؟
البته دل درد در کودکان شایع است و عوامل مختلفی باعث دل درد میشود زیرا درگیری هر کدام از سیستم ها و ارگان های بدن می تواند باعث ایجاد دل درد شود که از جمله آنها می توان به مشکلات گوارشی و مسمومیت ها اشاره کرد ضمن اینکه حتی مشکلات روحی رفتاری و استرس هم می تواند ایجاد کننده دل درد باشد.
 
 
آقای دکتر اگر دل درد کودک با استفراغ تکرار شونده و تب همراه نباشد چطور؟
در این صورت نگران نباشند و با مصرف یک آرامبخش و داروی دل درد به مقدار کم این مشکل رفع خواهد شد در غیر این صورت و در صورت بی‌قراری و ادامه دار بودن درد به پزشک مراجعه فرمایند. 

لطفا بگویید چرا کودکان در سفر دچار اسهال میشوند؟
عمده این اسهال ها به علت آلودگی محیط است و چون در سفر امکان رعایت نکات بهداشتی مشکل تر است با این پدیده روبرو هستیم ، برای جلوگیری از اسهال های مسافرتی بهترین کار رعایت بهداشت فردی در خصوص بهداشت دست، دهان و بهداشت وسایل و مواد غذایی است . در صورتی که کودک به اسهال مسافرتی دچار شد بایستی مایعات بیشتری به کودک بدهند ضمن اینکه معمولاً این گونه اسهال ها زود برطرف می شود و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.

 

گاهی شاهد تب کودکان در هنگام سفر هستیم چه توصیه ای در این خصوص برای والدین عزیز دارید؟
بله ، تب تحت هر شرایطی ممکن است برای کودک رخ دهد و عدم رعایت دمای محیط و گرما و سرما شدن کودکان ممکن است بروز کند اگر کودک تب‌دار شد از پاشویه یا استامینوفن معمولی می توان استفاده نمود، تب های خفیف نیاز به درمان خاصی ندارند و خانواده ها نباید دچار استرس شوند زیرا بسیاری از این تب ها ویروسی هستند و خود به خود برطرف می‌شوند ولی اگر تب به همراه تهوع استفراغ ضعف و بی حالی بود به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.
 
 آقای دکتر بسیاری از خانواده‌ها از تشنج بعد از تب ترس دارند در این مورد توضیحی دارید؟
این استرس به جا است ولی اگر کودک زمینه ژنتیکی تشنج را نداشته باشد معمولاً با تب دچار تشنج نخواهد شد.
 
در پایان ضمن تشکر از شما ممکن است بگویید دلیل بی قراری شیرخواران در سفر چیست؟
معمولاً کودک مطالبات خود را در این موارد با گریه و بیقراری بیان می کند در سفر چون شیرخوار جابجا شده ممکن است تغییراتی در خلق و خوی وی ایجاد شود که از جمله این علت‌ها می تواند گرما و سرما شدن دمای هوا و محیط ،گرسنگی ،تشنگی تکان های داخل خودرو و یا مسمومیت باشد.
اگر بیقراری با تهوع و استفراغ و گریه های شدید و ادامه‌دار بود حتماً به پزشک مراجعه شود ولی بی قراری های  خفیف نیاز به درمان دارویی ندارد و با ایجاد محیطی امن و آرام برای کودک مشکل حل می‌شود ضمن اینکه اگر کودک بیماری خاصی دارد باید به آن هم توجه شود.
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ۱۵:۲۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید