اخبار

بهترین روش و موثرترین زمان درمان لکنت زبان کودکان

بهترین روش و موثرترین زمان درمان لکنت زبان کودکان

 

یک متخصص گفتار درمانی گفت: لکنت زبان اختلال در روانی گفتار است و بیان راحت و روان کلمات برای افراد مبتلا به لکنت سخت است به همین دلیل در بیان عامه میگویند که فرد در گفتن کلمات گیر میکند. 


دکتر فاطمه سیاحی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه ، اقدام به موقع خانواده ها را برای درمان لکنت زبان کودکانشان در سنین کودکی از طریق گفتار درمانی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: لکنت در کودکی و معمولا در سن سه تا هفت سالگی شروع میشود که شدت لکنت در ابتدا کم بوده و به تدریج شدیدتر میشود .
 
به گفته وی انواع لکنت معمولاً در سه حالت کلی تکرار هجاها(مانند مامامامان)، کشیده گفتن صداها (مانند مااااااااا مان) و قفل در بیان صدا (مانند ممممممممامان) دیده میشود. 

وی اظهار داشت: در باورهای قدیمی اعتقاد داشتند که لکنت به دلیل ترس و اضطراب اتفاق می افتد اما الان میدانیم که لکنت به دلیل مشکلاتی در سیستم عصبی-حرکتی گفتار اتفاق می افتد و استرس، عصبانیت یا هیجان فقط باعث بدتر شدن لکنت میشوند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه گفتاردرمانی را تنها مرجع تخصصی برای تشخیص و درمان لکنت دانست و گفت: نمونه های موفق درمان لکنت در کودکان و بزرگسالان نشان میدهد که با اقدام به موقع گفتاردرمانی و پیگیری در انجام تمرینات، این عارضه درمان میشود و این افراد میتوانند به راحتی و روانی صحبت کنند.

دکتر سیاحی تاکید کرد: با توجه به اینکه لکنت به دلیل ضعف در سیستم عصبی-حرکتی اتفاق می افتد و نیازمند تمرینات تخصصی برای بهبود عملکرد این سیستم است، بهتر است خانواده ها از همان ابتدای بروز لکنت در سن کودکی  به گفتاردرمانی مراجعه کنند و درمان لکنت را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند

این پزشک متخصص عنوان کرد: در صورتی که درمان لکنت به تاخیر بیفتد و یا از شیوه های درمانی غیرتخصصی استفاده شود، متاسفانه به عنوان یک عادت گفتاری در کودکان تثبیت شده و امکان درمان آن در سنین بزرگتر سخت میشود ، بنابراین خانواده ها در صورت مشاهده هرگونه ناروانی در گفتار کودکان به یکی از مراکز گفتاردرمانی مراجعه کنند تا مشکل کودک در سریعترین زمان ممکن حل بشود

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید