اخبار

دردهای کودکان را جدی بگیریم

دردهای کودکان را جدی بگیریم

یک فوق تخصص جراحی کودکان گفت: درد نشانه ای از بروز اتفاقی غیر عادی در عضوی از بدن است و به ویژه در مورد کودکان نباید به آن بی‌توجهی شود.

 

دکتر آزیتا پرویزی زاده در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه به بیان درد های با اهمیت تر از نظر نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک پرداخت و گفت: درد شکم در کودکان شش ماه تا ۵ سال که به صورت کولیکی( اصطلاح عوام: بگیره و ول کنه) باشد بخصوص اگر با جمع کردن زانوها به داخل شکم باشد مشکوک به فرو رفتن روده ها در یکدیگر است که گاهی در مواردی که طولانی باشد با دفع خون مدفوع و یا مدفوع ژله ای رنگ همراه خواهد بود قطعا نیازمند مراجعه به پزشک می باشد.

 

دکتر پرویزی زاده با بیان اینکه دردهای شکمی که کودک اجازه لمس شکم را ندهد نیز نیاز به بررسی دارد گفت: دردهای شدید زیر شکم که با جیغ زدن یکسره و طولانی کودک همراه باشد ، در دخترها امکان پیچ خوردن تخمدان است و در پسرها نیز ترشح بیضه ، پیچ خوردن بیضه مطرح است که زمان طلایی برای نجات آن کمتر از ۶ ساعت می باشد.

به گفته وی درد قسمتهای زیر شکم و متمایل به راست احتمال ورم آپاندیس را مطرح می‌کند و دردی که با تورم و قرمزی ناحیه کشاله ران باشد باید شک به فتق گیر کرده داشت.

دکتر پرویزی زاده با بیان اینکه یک شیرخوار با حال عمومی خوب که به صورت ناگهانی دچار بی‌قراری و نخوردن شیر و استفراغ شده احتمال چرخش روده ها را باید در نظر داشت گفت: در این مورد حتما به پزشک مراجعه شود به خصوص اگر  مدفوع خونی و یا حاوی رگه های خون تیره داشته باشد در این موارد عمل جراحی فوق اورژانس است و تنها ۶ ساعت برای نجات روده‌ها زمان داریم. 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین عنوان کرد: در استفراغ سبز رنگ صفراوی نیز حتماً باید به پزشک مراجعه شود و برآمدگی شکم و عدم دفع مدفوع و استفراغ بخصوص صفراوی علامت خطر است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه درصورتی که لمس بیضه ها در پسر بچه ها درد ناک باشد و با قرمزی ناحیه همراه باشد نیز حتما باید به پزشک مراجعه شود گفت: عدم نزول بیضه در پسر بچه ها نکته مهمی است که باید در سن ۶ تا ۱۸ ماهگی تحت عمل جراحی قرار بگیرد و حتماً در ویزیت های دوران نوزادی باید مد نظر قرار گرفته شود.
۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید