اخبار

درباره ی دیابت و انواع آن

درباره ی دیابت و انواع آن
 
دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بیماری دیابت گفت: بعد از دوران همه گیری بیماری کرونا که مردم کم تحرک و پر استرس تر شده اند شاهد افزایش موارد بیماری دیابت هستیم که که درمجموعه خانواده ها و همچنین در نظام سلامت کشور نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی در گفتگو با اخبار علمی ، پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در مورد بیماری دیابت علاوه بر بیمار، خانواده ها هم باید آگاهی کافی داشته باشند که اگر کسی دچار علائمی مانند پرنوشی ، تکرر ادرار ،عدم بهبودی زخم ها ، تغییرات وزن و عفونت های مکرر شد این احتمال را بدهیم که ممکن است مبتلا به بیماری دیابت باشند.

به گفته او ابتلا به دیابت حتماً با انجام آزمایش خون مشخص می شود که فرد مبتلا به دیابت هست یا خیر و یا در مرحله مهم پیش دیابت قرار دارد.

دکتر بیگلری افزود :دیابت نوع یک در کودکان شایع است که ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد ، دیابت نوع ۲ معمولاً از ۳۵ تا ۴۰ سالگی رخ می دهد که نوعی از سبک زندگی کم تحرک است .

وی همچنین به دیابت دوران بارداری که بانوان باردار باید بسیار مراقب آن باشند نیز اشاره کرد و افزود: حدود نیمی از بانوانی که مبتلا به دیابت بارداری می شوند بعد از دوران بارداری بهبود می یابند اما گروهی از آنها اگر سبک زندگی سالم را رعایت نکنند و تغذیه حاوی قند بالا و کالری و عدم کنترل وزن داشته باشند ممکن است که تبدیل به ابتلا به نوع دو شود .
 
دکتر بیگلری همچنین عنوان کرد: البته دیابت هایی هم هستند که ناشناخته و اتو ایمیون ( خود ایمنی ) هستند و موارد آن کم است اما در اثر استفاده بی رویه از داروهای نیروزا ممکن است بروز پیدا کنند.

 

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه با اشاره به اینکه شایعترین آن دیابت نوع دو است که به سبک زندگی ،نوع تغذیه و تحرک نامناسب مرتبط است گفت: خانواده ها نقش مهمی در پیشگیری از دیابت و نحوه تغذیه دارند ، بایستی ازمصرف قند وشکر ، شیرینی جات و شکلات بیش از حد خوداری شود و آموزش سبک زندگی سالم به کودکان و نوجوانان در عدم مصرف فست فودها ، نوشابه ، چیپس و پفک را جدی بگیریم.


دکتر بیگلری انجام آزمایش خون به صورت مستمر برای بررسی کنترل قند خون با انجام آزمایش هموگلوبین ( A1C) را بسیار لازم دانست و گفت: نیازاست بیماران دیابتی از وضعیت دیابت خود اطلاع داشته و آنرا جدی بگیرن و افراد پیش دیابتی که میزان قند خون ناشتای آنان بین 100 تا 125 میای گرم در دسی لیتر است لزوم توجه خیلی بیشتری را می طلبد.

وی افزود: اگر فرد متوجه ابتلا به دیابت نشود و یا تشخیص داده نشود ، یا بیماری کنترل نگردد خطر عوارض عوارض جدی و دیررس دیابت مانند آسیب به چشم ها ، عوارض کلیوی ، عوارض عصبی ، عوارض برای سیستم قلبی عروقی در کمین بیمار است که علاوه بر آسیب های خطر ناک به ارگان های حیاتی بدن ، بار مالی و اقتصادی فراوانی را به دوش خانواده ها و همچنین نظام سلامت کشور تحمیل می کند .

به گفته وی افراد دیابتی با داشتن سبک زندگی سالم ، ورزش منظم ، مدیریت استرس و عدم استعمال دخانیات در کنار مراقبت های پزشکی لازم می توانند از زندگی طبیعی برخوردار باشند.
 
دکتر بیگلری عنوان کرد: اگر دیابت با سایر بیماریهای مهم زمینه ای نظیر فشار خون بالا، چربی خون بالا و کبد چرب همراه باشد ، لزوم کنترل همزمان این بیماریها هم حایز اهمیت ویژه ای است .

وی با این توصیه که در مرحله نخست از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری شود گفت: در مرحله دوم افراد پیش دیابتی گروه بسیار مهمی هستند و درمرحله سوم در صورت ابتلا حتما تحت نظر پزشک و با تغییر سبک زندگی دیابت کنترل شود و در برخی از افراد دیابت با مصرف داروها و در صورت صلاحدید پزشک با ضرورت مصرف انسولین می توان از عوارض دیررس دیابت جلوگیری کرد.

وی در خاتمه کنترل استرس و آرامش در خانواده را بسیار مهم دانست و گفت: به عدم استعمال دخانیات ، انجام ورزش مستمر ، کنترل وزن در دوران کنترل وضعیت بیماری دیابت توجه شود چرا که دیابت یک بیماری مزمن است که بایستی در دراز مدت به طور منظم کنترل شود.

۳ شهریور ۱۴۰۲ ۲۲:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید