اخبار

تلاش برای تکمیل واکسیناسیون

تلاش برای تکمیل واکسیناسیون
 سازمان بهداشت جهانی هرساله در اردیبهشت ماه ، هفته ای را با هدف ترویج استفاده از واکسن و در راستای محافظت مردم در برابر بیماری های واگیردار به عنوان هفته جهانی ایمن سازی نامگذاری می‌ کند . امسال نیز در این راستا شعار  " تلاش برای تکمیل واکسیناسیون" برای سال جاری انتخاب شده است.

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت هدف از این نام گذاری افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل در تمام طول عمر و نقش آن در دستیابی به اهداف توسعه و ترویج استفاده از واکسن ها برای محافظت مردم علیه بیماری ها در کلیه سنین است .

وی اظهار داشت: ایمن سازی سبب نجات جان میلیون ها نفر شده و سالانه از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک در جهان جلوگیری می کند و به عنوان یکی از موفق ترین و هزینه اثر بخش ترین مداخلات بهداشتی شناخته شده است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه واکسیناسیون گسترده به عنوان یکی از موفق ترین و مقرون به صرفه ترین مداخله های بهداشتی شناخته شده است گفت: هدف از طرح گسترش ایمن سازی ، واکسینه کردن تمام کودکان زیر پنج سال بر ضد بیماری های قابل پیشگیری نظیر سل، سرخک، دیفتیری، کزاز، سیاه سرفه و فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماری های مهلک می باشد.

وی عنوان کرد: به دلیل بالا بودن اهمیت واکسیناسیون و گسترش اطلاع رسانی جهانی، در بیشتر مناطق دنیا به جای روز جهانی، برنامه های هفتگی اجرا و آن را به نام هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری کرده اند. 

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه با استفاده از واکسیناسیون می توان به سادگی از بروز و شیوع این بیماری ها در جامعه جلوگیری کرد گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه ایمن سازی کودکان علیه بیماری های قابل پیشگیری با واکسن به موازات شکل گیری شبکه بهداشتی درمانی در کشور و ایجاد ساختارهای لازم، در سال ۱۳۶۳ با هدف ایجاد مصونیت فعال در کودکان گروه سنی زیر یک سال در برابر بیماری های دیفتری، کزاز،سیاه سرفه، سرخک، فلج اطفال و سل آغاز شد.

 وی افزود: در ۳۹ سال گذشته پس از آغاز برنامه توسعه ایمن سازی ( EPI) دستاوردهای مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سلامت کودکان کشور عزیزمان حاصل شده است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه بیماری های سرخک و سرخجه مادرزادی در مرحله حذف قرار دارند گفت: ۲۲ سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال است و کزاز نوزادی حذف و بیماری های دیفتری ، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملین مزمن هپاتیت ب از بیش از ۳ درصد در سال ۱۳۷۰ به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است .


۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید