اخبار

معاون درمان دانشگاه:

ماماها متولیان مهمترین شاخص بهداشتی یعنی شاخص مادر و کودک هستند

ماماها متولیان مهمترین شاخص بهداشتی یعنی شاخص مادر و کودک هستند
 دکتر صوفیوند معاون درمان دانشگاه در مراسم‌تقدیر از ماماهای استان گفت: ماماها متولیان مهمترین شاخص بهداشتی جامعه سالم  یعنی شاخص مادر و کودک هستند ، روز ماما را به همه شما تبریک و تهنیت می گویم.

وی اظهار داشت: از جمله سیاست هایی که قرار است در نظام بهداشتی درمانی ما رخ بدهد با تلاش شما به طور قطع اتفاق خواهد افتاد .

دکار صوفیوند با بیان اینکه ارتقا سلامت مادران باردار و اینکه میزان مرگ و میر مادران باردار را ۶۷ درصد کاهش دهیم گفت: همچنین اینکه بتوانیم ۶۴ درصد مرگ نوزادان و ۶۵ درصد مرده زایی را کاهش دهیم  از اهدافی است که در این راستا در نظر گرفته شده است .

وی افزود: بی شک سهم شما در آینده و قطعا در ساخت جامعه بسیار اهمیت دارد و اینکه فرزندانی سالم متولد شوند بسیار مهم است و سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه گفت: اقداماتی که شما در زمینه کاهش سزارین و تداخلات لازم در بحث های ناباروری، سقط های غیرقانوی ، حاملگی ناخواسته و اثر گذاری  که شما به عنوان یک ماما در این زمینه خواهید داشت در این حوزه بسیار موثر خواهد بود.

دکتر صوفیوند گفت: این موارد نیازمند شناسایی و انجام دادن مشاوره های لازم برای قرار گرفتن در مسیر درست و حتی فراهم نمودن شرایط برای این مادران جهت دریافت کمک های روحی روانی، بهداشتی و  اقتصادی  می باشد و نباید اجازه بدهیم مادر سلامت خود و فرزند خود را به خطر بیاندازد.

وی عنوان کرد: در سال های اخیر ناباروری و جوانی جمعیت بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این راستا مرکز ناباروری بیمارستان معتضدی از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات جهت ارائه خدمات لازم به زوج های نابارور ارتقا یافته است.

به گفته وی از سال ۹۶ که این مرکز راه اندازی شده تا کنون بیش از ۱۵ هزار تولد داشته و بسیار عدد چشمگیری می باشد.

دکتر صوفیوند گفت: حتی امکان تعیین جنسیت هم در این مرکز وجود دارد و این خبر خوبی برای زوج های نابارور است که این امکان در این مرکز دولتی با کمترین هزینه ممکن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه همچنین در بیمارستان اسلام آباد غرب نیز یک مرکز ناباروری سطح ۲ افتتاح خواهد شد گفت: امیدواریم با توجه دکتر محمدی رییس دانشگاه  و تامین تجهیرات لازم ،جهت ارائه خدمات لازم در شهرستانهای اطراف به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود تعداد ۵۰۰۰ نیروی ماما در کشور وجود دارد گفت: امیدواریم با اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیروهای مورد نیاز پزشک، ماما و کارشناسان بهداشتی در آینده نزدیک بکارگیری و جذب شوند.

به گفته وی هم اکنون تعداد ۱۰۶۱ نیروی ماما در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشغول به کار هستند که حدود ۵۴۰ نفر در حوزه درمان و بقیه در مراکز آموزشی و بهداشتی مشغول کار هستند.

وی بیان کرد: امیدواریم با تلاش شما باورهای غلط در خانواده ها از بین برود و تعداد زایمان های طبیعی افزایش یافته و با ارائه آموزش های لازم به مادران باردار ،تعداد موارد سزارین در بیمارستان ها کاهش یابد ، همه باید با کمک هم بتوانیم موجب سلامت جامعه باشیم.


۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید