اخبار

به مناسبت هفته ملی جمعیت؛

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از فعالیت های کمیته فرهنگی جمعیت خبر داد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از فعالیت های کمیته فرهنگی جمعیت خبر داد



دکتر محمدرضا غلامی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مفدا کرمانشاه از تشکیل کمیته فرهنگی جمعیت و فعالیت های این کمیته با موضوع راهکارهای افزایش نرخ جمعیت در دانشگاه خبر داد.

به گزارش مفدا کرمانشاه، دکتر محمدرضا غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از راه اندازی کارگروه فرزندآوری و رشد جمعیت در سال ۱۳۹۹ توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی با همکاری بسیج جامعه پزشکی و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خبر داد و گفت: این کارگروه با هدف "راهکارهای افزایش نرخ جمعیت در دانشگاه" تشکیل شد و اعضای کارگروه مذکور از معاونت درمان، توسعه، غذا و دارو، بهداشتی، روابط عمومی دانشگاه، دفتر امور بانوان و .... هستند.

از جمله دستاوردهای کارگروه مذکور می‌توان به در نظر گرفتن هدیه ریاست محترم دانشگاه جهت کارکنان دارای فرزند سوم، عدم کاهش مزایای پرسنلی در زمان استفاده از پاس ساعتی شیردهی و همچنین پیشنهادات کلان مانند ایجاد رشته تحصیلی مربی مهد کودک و... اشاره کرد که به معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت متبوع انعکاس داده شد و پس از آن آیین نامه اجرایی برنامه صیانت از جمعیت توسط وزارت متبوع ابلاغ و به منظور هماهنگی و عدم موازی کاری در دانشگاه، کارگروه مذکور در برنامه صیانت از جمعیت ادغام و بصورت مشترک به فعالیت‌های خود ادامه دادند.


در این برنامه راهبردهای شاخصی همچون توانمندسازی ذینفعان کلیدی در راستای صیانت از جمعیت، تسهیل ازدواج در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاهیان از مهم‌ترین مواردی بود که پیگیری شد. طرح موضوع یاد شده در شورای فرهنگی دانشگاه، از جمله برای روحانیون شاغل در دانشگاه، اعضای کانون‌ها، انجمن‌ها و شورای صنفی دانشگاه از جمله اقداماتی بود که برای راهبرد و توانمندسازی ذینفعان کلیدی انجام‌ شد.

دکتر غلامی در ادامه این گفتگو بیان داشت: به منظور تسهیل ازدواج در بین دانشگاهیان، معاونت فرهنگی دانشجویی اقدام به فعالیت‌هایی از قبیل طراحی و پیاده سازی بسترهای آموزشی برای دانشجویان، تهیه بسته‌های حمایتی ویژه دانشجویان، تسهیل دسترسی به مسکن برای دانشجویان متاهل و حمایت از دانشجویان متاهل برای تهیه لوازم و منزل نموده است.


در بسترهای آموزشی موضوعاتی از قبیل مهارت‌های آموزش راهکارهای برون رفت از بحران جمعیت مورد توجه قرار گرفت و در بسترهای حمایتی نیز تخصیص وام ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل، در نظر گرفتن دو پرس غذا ویژه دانشجویان متاهل، تخصیص کار دانشجویی به دانشجویان متاهل نیز انجام شد.


معاون فرهنگی و دانشجویی در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۷ ماده از قوانین ابلاغی مختص معاونت فرهنگی و دانشجویی بوده است که با تشکیل کمیته فرهنگی، فعالیت‌هایی در راستای انجام مفاد این قوانین انجام شده و یا در حال انجام می باشد. لازم به ذکر است در کمیته فرهنگی مدیر فرهنگی، مدیر دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی شامل بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی، دانشجویان و نمایندگان انجمن ها و کانون ها عضو می باشند.


دو ماده از مفاد یاد شده هست که معاونت فرهنگی و دانشجویی لازم به انجام آن در راستای مهارت های کلی جمعیت و خانواده و ترویج و آگاهی بخشی نسبت به وجوه مثبت ازدواج، مهارت‌های دوران ازدواج، فرزند آوری، سقط جنین، حذف محتوی مخالف فرزند آوری و ... می باشد. که در این راستا اقدامات خاصی از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، جلسات هم اندیشی اساتید و دانشجویان، تولید، نمایش و ترویج محتواهای مناسب و اثر بخشی توسط مفدا از مهم ترین فعالیت‌های این نشست بوده است که سهم عمده ای در اطلاع رسانی‌ و آگاهی بخشی نیز داشته است.


این مقام مسئول در پایان تکمیل کرد: همچنین بر اساس ماده ۳۶ لازم است در راستای تامین مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی اقدام نماید و در این خصوص همانگونه که استحضار دارید دانشگاه دارای ۱۰ دفتر مشاوره فعال در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها می‌باشد که مشغول ارائه خدمات می باشند و کلیه همکاران اداره مشاوره آموزش های لازم‌ را دیده و مقرر است پس از ابلاغ پروتکل نهایی توسط وزارت متبوع این مرکز تاسیس گردد.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید