اخبار

درباره ی اولین دیالوگ مادر و جنین

درباره ی اولین دیالوگ مادر و جنین

یک متخصص علوم تشریحی در راستای بحث جوانی جمعیت با بیان اینکه در محافل علمی امروز دنیا بر خلاف زمان سوفسطائیان که سعی در مغلطه و پیچیده کردن مسائل می کردند نگاهی واقع گرایانه حاکم است گفت: امروزه حل درست مسائل بر مبنای شواهد (evidence based) می باشد بنابر این ناباروری نیز به عنوان مقوله ای که عوامل زیادی در ایجاد آن دخیل است از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دکتر شیوا روشنخواه در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فرایند آزادسازی تخمک، لقاح آن با اسپرم و در نهایت لانه‌گزینی تخمک لقاح‌یافته در رحم گفت: در روز ششم که پنجره لانه گزینی برای مدت کوتاهی در دیواره رحم مادر باز می شود سلول های جنین و مادری برای اولین بار وارد گفتمان می شوند.

وی افزود: در این مرحله کنش ها و واکنش های بسیاری در سطح سلولی روی می دهد که باعث فعال شدن جریانات مولکولی می شود تا جنین به دام بیوفتد و در بین سلول های مادری به رشد خود ادامه دهد.

دکتر روشنخواه با بیان اینکه عوامل بسیاری در این بین دخیل هستند گفت: سایتوکاین های مختلف، عوامل ایمونولوژیک بسیار، آبشاری از مولکول ها و پیام رسان ها از جمله عواملی هستند که منجر به آشنایی اولیه جنین با مادرش می شود.

این دانشیار گروه آناتومی و جنین شناس بالینی مرکز درمان ناباروری بیمارستان معتضدی با اشاره به "استرس" به عنوان عامل مخرب در این خصوص گفت: آنچه ثابت شده است این است که استرس های محیطی (فردی و اجتماعی) منجر به افزایش پروستاگلاندین ها، مهار آنزیم های مورد نیاز، مهار تحریکات پاراکرینی، مهار حالت تهاجمی جنین و... شده و مانع از برقراری دیالوگ مناسب بین مادر و جنین می شود.

دکتر روشنخواه عنوان کرد: به نظر می رسد رفع و کم کردن استرس های محیطی، افزودن امید به زندگی و آینده ، بهزیستی و نشاط معنوی در بین جوانان به ویژه بانوان گرانقدر مولفه های تاثیر گذار در این خصوص باشند، چراکه برای زنان هوشمند ایرانی "حس زیبای مادر بودن" با هیچ تبلیغی کمرنگ نمی شود!
۲ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید