اخبار

پایش و رصد سلامت نظام مند کودکان زیر ۵ سال توسط کارشناسان معاونت های بهداشتی و درمان دانشگاه

پایش و رصد سلامت نظام مند کودکان زیر ۵ سال توسط کارشناسان معاونت های بهداشتی و درمان دانشگاه

معاون درمان دانشگاه از پایش و رصد سلامت نظام مند کودکان زیر ۵ سال توسط کارشناسان معاونت های بهداشتی ، درمان و رابطین بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی از طریق سامانه های وزارتی به صورت روزانه خبرداد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر صوفیوند اعلام کرد: نظام مراقبت از مرگ کودکان 1 تا 59 ماهه با هدف کاهش مرگ و میر کودکان از طریق بررسی علل مرگ و اقدامات مداخله‌ای فعالیت می‌کند که فعالیت‌های اصلی این نظام شامل:  گزارش روزانه موارد مرگ کودکان، جمع‌آوری داده‌ها، بررسی موارد مرگ در کمیته‌ها و اجرای مداخلات در سطح بیمارستان و شهرستان است.

 

وی با بیان اینکه معرفی نظام کشوری مراقبت مرگ کودکان 1 تا 59 ماهه  به صورت کشوری از اول سال 1386 در سراسر دانشگاه های کشور به عنوان استراتژی در جهت کاهش مرگ کودکان، به اجرا درآمده است گفت: این نظام با هدف کلی کاهش مرگ و میر کودکان از طریق بررسی تاریخچه هر مورد مرگ کودک از زمان بروز اولین علامت خطر تا فوت،  تلاش می کند با شناخت عوامل مساعد کننده و قابل مداخله مرگ کودکان، با تهیه اقدامات مداخله ای آنها را کنترل نموده و یا اثر آنها را کاهش دهد.

 

به گفته دکتر صوفیوند دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز  در همین راستا تدوین برنامه های نظام مراقبت مرگ کودکان را آغاز نمود و اهداف این برنامه را در سیاست های دانشگاه و بیمارستان ها مورد توجه قرار داده است که مداخلات انجام شده در معاونت درمان توسط مدیریت های پرستاری و دفتر مامایی با هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه در این زمینه انجام می گیرد.

 

دکتر صوفیوند، ایجاد حساسیت و رصد مرتب مدیران ارشد در نظام مراقبت، تشکیل کمیته های تخصصی جهت بررسی تک تک موارد مرگ و مشخص نمودن علت و عوامل مرگ وگزارش فوری آن، تحلیل ریشه ای مرگ های اتفاق افتاده در بیمارستان ها و نیز گزارش تحلیلی مرگ ها در کمیته های درمان از مهمترین اقدامات مداخله ای صورت گرفته جهت جلوگیری از مرگ های مشابه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه دانست.

 

وی همچنین افزود: برگزاری مجدد کمیته بررسی پرونده های مشکل دار در کمیته های درمان در ستاد معاونت با حضور افراد مربوطه و اتخاذ تصمیمات عملیاتی و انضباطی در خصوص پیشگیری از مرگ های مشابه و نیز اولویت گذاری مشکلات ، تامین هزینه، جایگزینی تجهیزات پیشرفته را از دیگر اقدامات مورد توجه برشمرد.

به گفته دکتر صوفیوند ، تصویب زیر ساخت و نیرو،  تجهیزات ، ارتقا مهارت وآگاهی پزشکان و کارکنان و اقدامات آموزشی همگانی به خانواده ها و والدین کودک بیمار نیز در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده در مرگ کودک زیر ۵ سال صورت گرفته است.

 

معاون درمان دانشگاه با بیان اینکه  تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت کودکان به عنوان گروههای آسیب پذیر جامعه درخدمات بهداشتی ودرمانی جایگاه ویژه ای دارد گفت: با افزایش آگاهی، دانش، مهارت و توانایی کارکنان درتمام سطوح بهداشتی و درمانی، می توان عوارض بارداری، زایمان و پس از زایمان و اختلالات بدوتولد را به موقع تشخیص و مراقبت های لازم را به مادران دارای نوزادان در معرض خطرارائه نمود.

دکتر صوفیوند نسبت مرگ و میرکودکان زیر 5 سال را یکی از مهمترین شاخص های توسعه و سلامت کشور در سطوح ملی و بین المللی دانست و گفت: برای برنامه ریزی و انجام مداخلات مناسب در این زمینه، جمع آوری اطلاعات دقیق از علل منجر به فوت کودکان و عوامل مرتبط و تاثیرگذار بسیار ضروری است.

 

 

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید