اخبار

نگاهی به فرآیند کنترل عفونت های بیمارستانی در معاونت درمان دانشگاه

نگاهی به فرآیند کنترل عفونت های بیمارستانی در معاونت درمان دانشگاه


پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی یکی از مهمترین عوامل کاهش مدت بستری و کاهش هزینه های درمانی و از شاخص های مهم در نحوه ارائه خدمات بهداشتی در مراکز درمانی و بیمارستانها در کل جهان است و یکی از وظایف مهم معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در مراکز درمانی ایجاد شرایط مراقبت از بیمار بصورت ایمن و با کیفیت از طریق آموزش وارزیابی می باشد


دکتر افشین باقرزاده متخصص بیماری های عفونی و قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی گزارشی در این خصوص با بیان اینکه واحد کنترل عفونت این معاونت با استفاده از منابع علمی وعملی اثبات شده ، کاهش عفونتهای بیمارستانی را جهت کارکنان ، بیماران و خانواده های آنان فراهم می کند گفت: این واحد از طریق فعالیت های نظارتی، موارد احتمالی بروز عفونت بیمارستانی که مرتبط با مراقبت های بهداشتی میباشند را شناسایی نموده و برنامه های عملی را با همکاری واحدهای مختلف مانند پزشکی، پرستاری و واحدهای مرتبط برای کاهش این خطرات تنظیم و اجرایی می نماید.


وی اظهار داشت: برگزاری منظم و مستمرکارگاه های آموزشی درخصوص پیشگیری و کنترل عفونتهای بیمارستانی ، روش صحیح استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در جلوگیری از انتقال بیماریهای واگیر جهت کلیه پرسنل ، برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص بیماریهای واگیرو نوپدیدی مانند کرونا ، آنفلوانزا و تب کریمه کنگو و... به منظور تشخیص، درمان و مراقبت جهت پزشکان مراکز درمانی ، نظارت بر مصرف وسایل وتجهیزات مناسب حفاطت فردی و مواد ضدعفونی مناسب از اقدامات صورت گرفته واحدکنترل عفونت در این راستا می باشد.

به گفته وی یکی از اهداف بهداشتی در سیاستهای وزارت بهداشت جلوگیری از ایجاد مقاومت میکروبی در ارتباط با مصرف بی رویه آنتی بیوتیکهامی باشد که نظارت و پایش مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها بر اساس برنامه استوارد شیپ توسط این واحد کمک مهم در نیل به این هدف می باشد.


دکتر باقرزاده همچنین افزود: نظارت بر برنامه پسماندها و تفکیک صحیح در بیمارستان ها ، نظارت بر نحوه مدیریت مواجهه شغلی با خون وترشحات از دیگر مواردی است که توسط این واحد در بازدیدهای میدانی و دوره ای مورد توجه قرار می گیرد.


به گفته وی بنابه گزارشات بهداشت جهانی از مهمترین عوامل پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی و در راس آنها رعایت بهداشت دست در بین پرسنل درمانی می باشد که در این خصوص ممیزی و پایش درصد رعایت بهداشت دست بیمارستان ها طبق آخرین چک لیستهای جهانی انجام و اقدامات اصلاحی در خصوص افزایش میزان رعایت بهداشت دست انجام می شود.


دکتر باقرزاده همچنین انجام بازدیدهای دوره ای و ارسال فیدبک جهت اقدامات اصلاحی وتلاش در نهادینه نمودن بیمار یابی در بیماران مبتلا به عفونتهای بیمارستانی و بیماریهای واگیر و تهیه آمار و ثبت سامانه ای را از دیگر اقدامات این واحد برشمرد.


 قائم مقام معاونت درمان دانشگاه در ادامه به ارتباطات خارج مرکزی این واحد با مرکز کنترل بیماریهای واگیر و مراکز بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت:  این واحد از بروز اپیدمی بیماری های عفونی شایع کشور ، منطقه و جهان مطلع گردیده و راهکارهای مربوطه را اجرا می نماید و از وظایف این واحد گزارش عفونتهای بیمارستانی و بیماریهای واگیر موجود در لیست گزارشات فوری و ماهانه به مراکز بالاتر می باشد.


وی با اشاره به اقدامات آموزشی، پیشگیری و نظارتی این واحد در کنترل اپیدمی و پاندمی کووید 19و انفلوانزاو... گفت: یکی از شاخص ترین اقدامات واحد کنترل عفونت، حضور فعال در هماهنگی و انجام واکسیناسیون پرسنل درمانی بود که در همین راستا 8 کمیته دانشگاهی در بررسی عوارض واکسیناسیون کووید 19 با حضور ریاست دانشگاه، متخصصین ، اعضاء هیات علمی ، مسئولین پزشکی قانونی و ریاست نظام پزشکی جهت بررسی موارد گزارش شده برگزار گردیده و نتایج حاصل از این کمیته ها به معاونت درمان وزارت متبوع جهت تعین سیاستهای کلان ارسال شده است .

به گفته وی از مزایای این واحد (به لحاظ نیاز ذاتی این حوزه) همسو بودن از لحاظ علمی با منابع جدید کشوری و جهانی است.

۶ تیر ۱۴۰۲ ۰۹:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید