اخبار

درباره بیماری لیکن پلان دهانی / چه کسانی در معرض خطر این بیماری هستند؟

درباره بیماری لیکن پلان دهانی / چه کسانی در معرض خطر این بیماری هستند؟
یک متخصص بیماریهای دهان، فک و صورت و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: در برخی از بیماری های دهانی در صورت عدم توجه به درمان، بیماری پیشرفت می‌کند و شرایط نامناسب و خطرناکی را به وجود می‌آورد که یکی از این بیماریها ، لیکن پلان دهانی است که یک بیماری شایع التهابی به شمار می‌رود.

 

دکتر مسعود حاتمی  در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، لیکن پلان را از جمله بیماری های خود ایمنی دانست که طی آن بیماری سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به بخش هایی از بدن خود حمله می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری لیکن پلان محدود به سن و سال نیست و برای همه افراد اتفاق می‌افتد گفت: این بیماری به طور عمده در افراد میان‌سال دیده می‌شود و ابتلا به آن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که ژنتیک و استعداد خانوادگی از مهمترین علل ابتلا به این بیماری می باشد.

به گفته وی همچنین بروز این بیماری گاهی به دلیل استفاده از دارو های خاصی(مانند: دارو های ضد افسردگی و ضد التهابی، دارو های ضد مالاریا، دارو های کنترل‌کننده قندخون و …) است.

دکتر حاتمی اضافه کرد:افراد مبتلا به عفونت های ویروسی، افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C و افرادی که دندان پر شده با جیوه دارندنیز  در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و استرس در پیشرفت بیماری تاثیر مستقیم دارد.

 

این پزشک متخصص گفت:افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان دهانی برای کنترل این بیماری باید مراقبت ها و نکات تغذیه ای را مورد توجه قرار دهند و از مصرف تنقلات، ادویه ها و مواد غذایی حساسیت زا، غذاهای داغ ، گوجه ، بادمجان، گردو، پرتقال اجتناب کنند و بهتر است به روانپزشک و متخصص اعصاب مراجعه نمایند.

وی با بیان اینکه سلامت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد تاکید کرد: با رعایت اصول بهداشتی، سلامت دهان و دندان ها حفظ می‌شود و از برخی بیماری های عفونی جلوگیری می‌شود.

دکتر حاتمی با بیان اینکه پزشک متخصص بعد از معاینه و بررسی در مورد درمان این بیماری تصمیم می‌گیرد گفت: متاسفانه هیچ دارویی برای درمان بیماری وجود ندارد و گاها برای کنترل بیماری از داروهای کرتونی و ضد قارچ استفاده می شود و فرد مبتلا باید برای کاهش علائم و درد به طور مداوم توسط پزشک معاینه شود.


گفتنی است دکتر حاتمی بیان کرد: این بیماری در خانم ها بیشتر از مردان رخ می‌دهد و احتمال تبدیل این بیماری به سرطان و خطرناک شدن آن بسیار کم و حدود یک دهم درصد است.

۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۵:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید