اخبار

نکات مهم بهداشتی ذبح دام و مصرف گوشت در عید سعید قربان

عید سعید قربان
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام، از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده "کریمه کنگو"، از هرگونه کشتار دام خارج از کشتارگاه و مراکز مشخص شده، خودداری کنند.

 

 

دکتر حسین بیگلری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به مهمترین نکات آگاهی به آحاد جامعه در این خصوص اشاره کرد و تاکید کرد: افراد از هرگونه تماس بدون وسائل محافظت شخصی ( شامل دستکش، عینک، چکمه، گان، وعینک) با دام، له کردن کنه بر روی بدن دام و خرید گوشت های بین جاده ای یا ذبح شده و آویزان شده در کنار جاده ها، خیابان ها، وحاشیه شهر ها اکیدا خودداری کنند.

وی با بیان اینکه ضروری است بانوان خانه دار در هنگام قطعه قطعه کردن گوشت حتما از دستکش استفاده نمایند کرد: گوشت مصرفی قبل از استفاده حتما به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه یخچال نگهداری شود و سپس مصرف گردد تا هرگونه خطر احتمالی ابتلاء به تب کریمه کنگو برطرف گردد.

دکتر بیگلری در ادامه عنوان کرد: نظر به اهمیت پیشگیری از بروزخطرات ابتلاء به بیماری های ناشی از ذبح غیر بهداشتی دام شامل: تب کریمه کنگو ، تب مالت وتهیه فرآورده های دامی سالم، از دو هفته قبل مراتب توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری اداره کل دامپزشکی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت استان در استانداری طرح موضوع گردید.

وی افزود: با تقسیم کار توسط سازمان های ذیربط از جمله شهرداریها نسبت به آمادگی کشتار گاهها مجهز به مرحله پیش سرد و تامین میادین ایمن جهت ارائه دام و فراورده های دامی سالم به عموم مردم اقدامات لازم صورت گرفت.

دکتر بیگلری با بیان اینکه با هماهنگی معاونت امور بهد اشتی دانشگاه و سازمان دامپزشکی اماکن پیش بینی و تامین شده جهت ارائه دام در سطح شهرها جهت حصول دسترسی آسان به تهیه فراوردهای دامی سالم توسط شهرداری ها تعیین گردیده است که تحت نظارت دامپزشکان و کارشناسان مراکز بهداشت می باشد.

وی افزود: امید است با مشارکت فعال اجتماعی عموم مردم سلامت آحاد جامعه در طی روز فرخنده عید سعید قربان تامین گردد.


۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۵:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید