اخبار

پای صحبت دکتر گلپایگانی در مورد سرطان در کودکان

پای صحبت دکتر گلپایگانی در مورد سرطان در کودکان
روابط عمومی دانشگاه توجه شما را به گفتگویی با دکتر محمدرضا گلپایگانی فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان اطفال جلب می کند:

آقای دکتر ضمن عرض سلام و تشکر لطفا بگوئید آیا سرطان در کودکان قابل درمان است؟ با سلام و خسته نباشید باید بگویم که سرطان در کودکان برخلاف بالغین بیماری شایعی نیست و خوشبختانه پیش آگاهی سرطان در کودکان نسبت به بالغین بیشتر است و برخلاف تصوری که نسبت به بیماری بدخیم داریم در کودکان پاسخ به درمان خیلی بهتر است .

چرا سرطان در کودکان ایجاد می‌شود؟ ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد علت ناشناخته است، ۱۵ درصد موارد ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است که عوامل محیطی مثل ویروس ، داروها ،سموم کشاورزی ،مواد مخدر و مشروبات الکلی که والدین استفاده می‌کنند یا کسانی که کنار پست‌های برق فشار قوی زندگی می‌کنند در کودکان آنها خیلی دیده می‌شود یا کسانی که ماری جوانا مصرف می‌کنند.

آیا عوامل ژنتیکی هم مفهومش این نیست که پدر یا مادر بدخیمی داشته باشند و به ارث برسد ؟ موارد خیلی نادری ممکن است اینطور باشد منظور از ژنتیک این است که یک نقص ژنتیکی داشته باشد مثل سندروم داون که در این‌ها به خاطر نقص ژنتیکی بدخیم بیشتر دیده می‌شود.

لطفا بفرمائید که علائم این بیماری در کودکان چیست؟ از نظر علائم دو دسته علائم اختصاصی و غیر اختصاصی وجود دارد که علائم غیر اختصاصی مانند تب طولانی ،کاهش وزن ، تعریق و دردهای استخوانی منتشره به شرطی که برای آن توجیهی نداشته باشیم .

چرا به این علائم غیر اختصاصی می‌گوییم ؟ چون ممکن است به طور مثال تب منشا تب مالت باشد یا تعریق به خاطر پرکاری تیروئید باشد .

علائم اختصاصی کدامند؟ علائم اختصاصی ما را مستقیم به سمت بیماری می‌برد مثل یک تورم و درد در ناحیه از استخوان که بررسی می‌کنیم و به تشخیص می‌رسیم یا علائم فشار مغز که ما را به سمت تومور مغزی می‌برد.

راه درمان بدخیمی چیست؟ شیمی درمانی رادیوتراپی و جراحی است که بسته به نوع توده ممکن است از یک روش یا همه روش‌های درمانی استفاده شود و در پایان اینکه باید بگویم پیش آگاهی مهم است شایع‌ترین بدخیمی در کودکان سرطان خون است که سرطان مغز استخوان ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد را شامل می‌شود با توجه به روش‌های درمانی جدید بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بهبود پیدا می‌کنند.

۲۷ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید