اخبار

هشدارهایی درباره ی مصرف خودسرانه دارو

هشدارهایی درباره ی مصرف خودسرانه دارو

 

یک دکترای تخصصی داروسازی بالینی گفت: آمار مصرف خودسرانه دارو در دنیا کم نیست اما با توجه به برخوردهای سطح جامعه مصرف خودسرانه دارو در کشور ما بیشتر از آمار جهانی است و باید به این قضیه توجه کنیم.

دکتر فرود شهبازی  عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با سروس علمی ، پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این اتفاق هم اتفاق خوبی نیست که فرد از رفتن به سمت مصرف دارو خودداری کند گفت:  مصرف بیش از اندازه دارو هم توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته از خفیف تا شدید شود.

وی تاکید کرد: سایت‌های اینترنتی تخصصی نیستند بنابر این برای خرید دارو مناسب نیستند و توجه شود مصرف دارو حتی استامینوفن ساده که راحت از کنارش رد می‌شویم باید با تشخیص پزشک مصرف شود.

دکتر شهبازی با بیان اینکه از مصرف خودسرانه دارو باید جلوگیری کرد گفت: داروها حتی داروهای ساده هم می‌توانند موجب عوارض گوارشی و ... گردند بنابراین مصرف داروها را باید به حداقل برسانیم.

این پزشک متخصص همچنین افزود: مورد دیگری که متاسفانه زیاد با آن سر و کار داریم این است که هر دارویی که توسط پزشک برای یکی از افراد خانواده تجویز می‌شود سایر اعضای خانواده‌ هم از آن استفاده می‌کنند که این موضوع بسیار عوارض خطرناکی دارد.

دکتر شهبازی با تاکید بر اینکه تشخیص داروی مناسب و دوره درمان حتما باید توسط پزشک باشد گفت: درصورتی که بیمار بخواهد دارو را بعد از اتمام دوره مجدد ادامه دهد حتماً با پزشک مشورت کند  .

وی با بیان اینکه مصرف داروهای مختلف باید توسط فردی که صلاحیت دارد مورد بررسی قرار گرفته تا تداخل دارویی اتفاق نیفتد تاکید کرد:در مورد گروه سالمندان باید به طور ویژه بررسی شود چون داروهایی که برای افراد جوان هستند ممکن است در دوران سالمندی عوارض جدی داشته باشند.

۱۰ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید