اخبار

روند رشد علمی ایران حدود 12برابر متوسط جهانی است

روند رشد علمی ایران حدود 12برابر متوسط جهانی است
معاون امور پژوهش مرکز توسعه هماهنگی و ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به روند روز افزون رشد علمی کشور گفت: امروز روند رشد علمی ایران حدود 11 تا 12 برابر متوسط جهانی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ' پرویز اولیاء ' روز دوشنبه در نخستین کنگره بین المللی میکروبشناسی در کرمانشاه افزود: براساس فرمایش مقام معظم رهبری راجع به وارد شدن ایران به مقوله جهاد علمی، باید اذعان داشت که امروزه فعالیتهای علمی دانشمندان کشورمان در شرایطی عادی پیگیری نمی شود.
وی ادامه داد: با توجه به تحریم بودن ایران توسط برخی از کشورهای جهان، دانشمندان ایرانی با در نظر گرفتن بودجه های پایین و امکانات داخلی به دلیل عدم جذب امکانات از برون کشور، توانسته اند پله های موفقیت را طی کنند که این امر اهمیت این تلاشها و موفقیت ها را دو چندان می کند.
دکتر اولیاء با اشاره به پوست اندازیهای ایران در عرصه های علمی در سنوات اخیر، گفت: امروزه روند علمی ایران به پوست اندازی رسیده که مراحل نخستین این تکامل از تبدیل دانشجویان به نخبگان علمی آغاز شد و با تاکیدات فراوان مسوولان کشوری بر اهمیت مقوله های علمی پیش رفت.
وی با بیان اینکه امروزه پیشرفت علمی کشور به دغدغه های مسوولان ارشد نظام تبدیل شده است ، افزود: این امر تا جایی پیش رفته که در برنامه چهارم و پنجم توسعه بر اهمیت آن بصورت ویژه تاکید شده است.
وی ادامه داد: براین اساس به شورای عالی تحقیقات و فناوری کشور ابلاغ شده که منابع مالی را صرف تامین اولویتهای علمی نماید.
اولیاء در ادامه از اعضای انجمن میکروبشناسی کشور درخواست کرد با در نظر گرفتن این تاکید ، اولویتهای علمی خود را مشخص کنند تا بتوانند سهم بسزایی در نیل به این هدف کلی نظام ایفاء کنند.
معاون وزیر بهداشت سپس به رشد بیش از گذشته علم میکروبشناسی در ایران بخصوص از 25 سال اخیر تا به امروز اشاره کرد و گفت: در 25 سال گذشته ، تحصیل در این علم و رشته به عده معدودی ، محدود می شد و شاید آن زمان کسی فکر نمی کرد چنین کنگره های بین المللی با متخصصان فراوان این رشته در ایران برگزار گردد.
وی ادامه داد: این در حالیست سطح کیفی و کمی مقالات این کنگره ها هر ساله رو به افزایش است و این نشان از توانایی متخصصان رشته میکروبشناسی است.
اولیاء با بیان اینکه در زمانیکه مقوله میکروبشناسی در ایران به علم تبدیل گردید رتبه این رشته در میان دیگر رشته های علمی کشور ، رتبه دهم بود ، گفت: بواسطه تلاشها ، این رشته امروزه رتبه بین پنجم تا ششم در میان دیگر علوم کشور را دارد و اگر این تلاشها تداوم یابد می تواند در شمار سه رشته برتر ایران قرار گیرد.
نخستین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری میکروبشناسی از امروز تا پنجم خرداد ماه جاری با حضور بیش از یک هزار میکروبشناس ایرانی و خارجی در کرمانشاه برگزار خواهد شد.
 
 
 
۲ خرداد ۱۳۹۰ ۱۵:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید