اخبار

کینوا چیست?

کینوا چیست?
کارشناس نظارت بر مواد خوراکی معاونت غذا و دارو گفت: در سال های اخیر استفاده از کینوا در ایران افزایش یافته است ،این دانه در رنگ های سفید، قرمز و سیاه وجود دارد و از برگ های جوان کینوا به عنوان سبزی تازه یا پخته استفاده می شود ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه مهندس صبا حضرتیان در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه گفت: دانه کینوا یک شبه غلات با قدمتی 5000 ساله است. خوشبختانه در سال های اخیر کشت این بذر در ایران نیز شروع شده است ، کینوا معروف به خاویار گیاهی و برنج اینکا است و به خاطر خواص فوق العاده اش به آن مادر همه ی دانه های خوراکی می گویند.

وی افزود: ارزش غذایی خیلی بالای دانه کینوا باعث شده که سازمان خواربار جهانی آن را با شیر خشک مقایسه کند و آن را مولتی ویتامین یا خاویار گیاهی بنامد.

مهندص حضرتیان با اشاره به اینکه کینوا منبع خوبی از ویتامین هایی مانند B1 ، B2 ، B6 ، B9 ، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن،منیزیم، فسفر ، روی و اسیدهای چرب امگا 3، امگا6 ، امگا 9 ، پروتئین و فیبر و سایر ترکیبات مغذی است.

وی عنوان کرد: گیاه کینوا نسبت به برنج سبک تر است در نتیجه راحت تر هضم می شود به همین خاطر جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می رود.

به گفته وی کینوا با دارا بودن اسید آمینه های ضروری لیزین و متیونین که غلات و حبوبات دچار کمبود آن هستند،می تواند پروتئین کامل بدن را تامین کند و به رفع مشکل سوء تغذیه کمک کند.

وی تاکید کرد: عدم وجود گلوتن در آرد این دانه آن را برای مصرف بیماران سلیاکی و کسانی که به گلوتن حساسیت دارند نیز امکان پذیر نموده است.

مهندس حضرتیان خاطرنشان ساخت: تعدادی از مطالعات نشان داده است که مصرف کینوا ممکن است خطر بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، دیابت و سرطان را کاهش دهد. از این رو فراتر از عملکرد تغذیه ای ، این گیاه در ارتقای سلامت و جلوگیری از ایجاد بیماریها نیز نقش دارد.

۸ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید