اخبار

طب سنتی / حفظ سلامتی مقدم بر درمان است

طب سنتی / حفظ سلامتی مقدم بر درمان است

رییس اداره نظارت برفرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو گفت: خرید و استفاده ازکالای سلامت محور ایرانی دارای مجوز بهداشتی علاوه بر اطمینان از سلامت کالا، باعث رونق اقتصادی و رونق اشتغال در کشور می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر کیومرث رحیمی گفت: طب سنتی شامل جنبه‌های پزشکی در دانش سنتی است که در جوامع گوناگون و در نسل‌های مختلف پیش از دوران پزشکی مدرن شکل گرفته‌است. وی افزود: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی  (WHO)، طب سنتی "مجموعه‌ای است از دانسته‌ها، مهارت‌ها و اعمال که بر پایهٔ نظریه‌ها، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است، خواه قابل شرح باشد یا نباشد، که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گرفتند"

وی با اشاره به اینکه طب سنتی بیش از درمان بر سلامتی و پیشگیری تأکید می کند افزود: در این طب تغذیه باید بر اساس طبع و مزاج صورت گیرد.  بنابراین توصیه¬های آن در امر پیشگیری مفید هستند اما همان گونه که پزشکی جدید خوددرمانی را منع می کند، در طب سنتی نیز این گونه است و بهتر است به متخصصان طب سنتی مراجعه کرد.

او تصریح کرد: در سال های اخیر، دانشجویان و پزشکان زیادی در رشته طب سنتی در حال تحصیل هستند که باعث شده است آموزه های طب سنتی در معرض یافته های جدید علمی قرار بگیرد و به¬روز شود، و باعث تولید انواع داروهای گیاهی در قالب صنعتی شده که هم به سلامتی جامعه و هم به اشتغال¬زایی کمک می کند.

دکتر رحیمی افزود: اولین بار در ایران دانشکده طب سنتی تهران در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 افتتاح شد و تاکنون ۸ دانشکده طب سنتی ایرانی در کشور شزوع به فعالیت نموده اند.

رییس اداره نظارت برفرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو اظهار داشت: سلامتکده های طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با دیدگاه «حفظ سلامتی مقدم بر درمان» و «تمرکز بر اصلاح سبک زندگی و غذا درمانی» در کلینک بوستان و کلینیک شهید دکتر فتاحی آماده ارائه خدمات طب سنتی به مردم عزیز استان هستند.

۸ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید