اخبار

" سالمندی سالم با کمک آموزه های طب ایرانی "

سالمندی سالم

 

دوران سالمندی دوران دست و پنجه نرم کردن با انواع بیماری ها و ناتوانی های جسمی و از کار افتادگی است . در حال حاضر 10 درصد جمعیت کشور سالمند است در برخی بیمارستان ها 40 یا 50 درصد ضریب اشغال تخت به سالمندان اختصاص یافته و این نگران کننده است.

دکتر رکسانا شیخی مدیرطب سنتی و درمان های مکمل در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: برای سپری کردن دوره سالمندی خوب باید به انتخاب سبک زندگی سالم نه تنها در زمان پیری بلکه قبل ازفرا رسیدن سالمندی اهتمام داشت و با رعایت آداب و عادات غذایی مناسب ، ورزش کردن منظم و متناسب با سن ، خواب به موقع و توجه به دفع مناسب مواد زائد بدن و همچنین غربالگری و بررسی بیماریها به یک سالمندی سالم دست یافت.

 وی افزود: سازمان جهانی بهداشت هم امروزه به استفاده از ظرفیت طب سنتی و مکمل که اغلب روش های ساده ، در دسترس و کم هزینه تری دارند، توجه دارد ، و همه کشور ها را به استخراج روش های بومی مبتنی بر طب های سنتی منطقه ای و موثر در حل معضلات سلامت جامعه تقویت می کند.

دکتر شیخی عنوان کرد: در کشور ایران ، طب سنتی ایرانی که حاصل سال ها تجربه دانشمندانی چون ابن سینا و رازی است به سالمندان عزیز توجه ویژه داشته و رهنمود های خاصی برای این دوران که حالتی بین سلامت و بیماری برای فرد ایجاد می کند بیان کرده است .

وی تاکید کرد: با کمک آموزه های طب ایرانی در طول دوره سالمندی می توان بیماری و ضعف را در این دوره از زندگی به کمترین مقدار رسانده و دوران سالمندی سالم و پر بهره تری را تجربه کرد.

  وی  عنوان کرد: برای رفع مشکل می توان با یک برنامه ریزی مناسب و اهتمام به آموزش ، خدمت رسانی و افزایش سطح سلامت سالمند کاری کرد که افزایش سالمندی در آینده به جای تهدید برای کشورمان فرصت باشد و این در صورتی اتفاق می افتد که با گام هایی محکم به سوی سالمندی سالم حرکت کنیم  به طوری که سالمندان در این دوره از عمر به جای اینکه در بستر بیماری و مراکز نگهداری سپری کنند بتوانند با حفظ سلامت بدنی و روانی از تجربیات گذشته خود برای رشد و ارتقاء خانواده و کشور گام بردارند ، و این مهم نیاز به آموزش عموم مردم برای داشتن شیوه زندگی سالم و حفظ آن تا زمان رسیدن به سالمندی سالم دارد.

به گفته وی با افزایش سن یکسری تغییرات فیزیولوژیک در بدن به وجود می آید ، سیستم گوارش ضعیف تر از گذشته عمل می کند و سلول ها به علت پیر شدن کارآیی گذشته خود را ندارند و بنابراین در عملکرد خود دچار ضعف هایی می شوند در صورت رعایت نکردن نکات مربوط به حفظ سلامتی به تدریج سالمند دچار بیماریهای مزمن دیگر می شود که می تواند در زندگی او اختلال ایجاد کند و کم کم موجب از کار افتادگی و سرباری او برای جامعه شود.

دکتر شیخی عنوان کرد: سیستم بهداشت و درمان سعی براین دارد که علاوه بر افزایش طول عمر سالمندان ، سطح کیفی زندگی آنها را بالا یبرد و همزمان با کنترل بیماری های مزمن به ارتقای توانایی های جسمی و روانی آنها کمک کند تا بتوانند نقش اجتماعی خود را هم به خوبی ایفا کنند .

 

 


۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید