اخبار

علت ، علائم و درمان سنگ کلیه در کودکان و نوزادان

علت ، علائم و درمان سنگ کلیه در کودکان و نوزادان
دکتر محمد رضا توحیدی فوق تخصص کلیه کودکان گفت: مشکل سنگ کلیه در کودکان یک معزل رو به ازدیاد هست ،که عوامل متعددی ازجمله عادات غلط تغذیه ای و دارویی و آب و هوایی در این افزایش و شیوع نقش دارند هرچند که هیچ گاه نباید از نقش موثر عوامل ژنتیکی در ایجاد سنگ غافل شد.

وی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت:این مشکل در هر بازده سنی می‌تواند اتفاق بیافتد و این یعنی اینکه سنگ کلیه در کودکان و نوزادان نیز می‌تواند رخ دهد.

به گفته وی سنگ کلیه به علت رسوب غیرعادی املاح در کلیه ایجاد میشود که از شایعترین این املاح میتوان به کلسیم اشاره کرد و در واقع کلسیم به صورت کریستال های کلسیم اگزالات شایع ترین نوع سنگ ها را به خود اختصاص میدهد.

عضو هئیت علمی دانشگاه با بیان اینکه علایم سنگ کلیه در کودکان بسیار متنوع و شامل درد و بی قراری ، خون ادراری ،سوزش و عفونت اداری می باشد گفت: در مورد سنگ سیستم ادراری دو نکته مهم را باید در ذهن داشت اول اینکه هر چقدر سن تظاهر سنگ کلیه پایین تر باشد علایم سنگ مبهم تر و غیر اختصاصی تر هست و دیگر اینکه در کودکان و شیر خواران احتمال اینکه سنگ در اثر یک بیماری زمینه ای دیگر ایجاد شده باشد بسیار بالاتر از بالغین میباشد ،لذا این نکات اهمیت تشخیص و درمان و پیگیری سنگ کلیه را در کودکان صد چندان میکند.

دکتر توحیدی عنوان کرد: از نظر تشخیصی در کودکی که با توجه به علایم بالینی تشخیص سنگ سیستم ادرای مطرح است، سونوگرافی در اکثر موارد جهت تشخیص کفایت میکند ، همه سنگ های سیستم ادراری در کودکان مهم هستند و نیاز به پیگیری دارند اما خوشبختانه فقط درصد کمی مشکل ساز میشوند .

به گفته او از نظر پزشکان کلیه ،سنگهای درشت که باعث انسداد در جریان ادراری و یا عفونتهای راجعه ادراری میشوند و یا سنگهای با جنسهای خاصی مثل اسید اوریک و یا سیستین جزو سنگ های مشکل دار محسوب میشوند.

وی همچنین از نظر درمانی نیز سنگ کلیه را مورد بررسی قرار داد و گفت: با توجه به سایز ، تعداد، جنس و محل سنگ،  پزشک کلیه اقدامات دارویی و یا حتی جراحی را برای کودک در نظر میگیرد و ادامه میدهد اما سنگ بنای اصلی همه درمان های سنگ کلیه چه در کودکان و چه در بزرگسالان مصرف مایعات کافی و قرار ندادن بدن در حالت کم آبی میباشد.

دکتر توحیدی در انتها به این نکته اشاره کرد که در بیماران با سنگ کلیه بر خلاف تصور عوام انقدر که به مقدار آب مصرفی در روز باید اهمیت داد ،نوع آب وصرفی و یا جوشیده یا نبودن اب اهمیت ندارد.

۲۳ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید