اخبار

بهترین صبحانه برای کودکان پیش دبستان و دبستانی

بهترین صبحانه برای کودکان


دکتر پاسدار متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: صبحانه یکی از وعده های مهم غذایی برای کودکان است و مادران عزیز باید به این وعده ی غذایی بسیار اهمیت دهند.

وی در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: مصرف صبحانه به کودکان سنین پیش دبستان و دبستان انرژی و مواد مغذی کافی را رسانده و سبب افزایش یادگیری و تمرکز می شود بنابراین اختصاص زمان مناسب و کافی به صرف صبحانه در صبح هنگام از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به هیچ وجه نباید صبحانه کودک را نادیده گرفت.

این پزشک متخصص با عنوان اینکه یک صبحانه خوب بایستی شامل مواد مغذی و با کمترین مقدار چربی ، شکر و نمک باشد گفت: نمونه مواد غذایی مناسب صبحانه برای کودکان میتواند موادی همچون نان تازه، شیر و پنیر، تخم مرغ، شیره خرما، و کنجد بهمراه عسل و گردو حاوی قند طبیعی و پروتیین بوده زیرا این مواد برای یادگیری کودکان بسیار مفید می باشند.

به گفته این متخصص تغذیه میتوان از شربت عسل و آبلیمو تازه در وعده ی صبحانه استفاده کرد که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند و سبب افزایش اشتها می شود همچنین شیرکاکائو برای صبحانه کودک بهتر است استفاده نشود زیرا باعث :چاقی، کاهش یادگیری، خرابی دندان به علت قندبالا، افزایش پرخاشگری به علت شکربالا می‌شود بنابراین، بجای شیرکاکائو از شیر کم‌چرب استفاده کنید.

دکتر پاسدار با عنوان اینکه سعی شود آب هویج یا آب میوه تازه در وعده صبحانه کودکان گنجانده شود گفت: لازم به ذکر است که فقط مصرف شیر برای رشد و سلامتی کودک کافی نبوده و آبمیوه های تازه نیز تاثیر بسزایی در رشد کودک دارند و منبع مناسبی از ویتامین ها هستند.

همچنین وی با بیان اینکه استفاده از شیر و میوه های تازه در میان وعده های مدرسه میتواند با تقویت به یادگیری کودکان کمک نماید گفت: پنیر و گردو، تخم مرغ، عدسی، فرنی، شیربرنج، حلیم همران نان سنگگ یا بربری تازه صبحانه های مناسبی برای کودکان می باشند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است در طول هفته صبحانه ها تکراری نباشد و هر روز از مواد غذایی متنوع مصرف شود گفت: خوردن عدسی ، یک لیوان آب پرتقال طبیعی و یا برش هایی از مرکبات ، ۲ برش نان کامل ، یک عدد تخم مرغ آبپز ، همراه با نان کامل و مقدار کمی کره جهت صبحانه مناسب هستند و نوشیدن چای یا قهوه نیز به دلیل داشتن کافئین سبب افزایش انرژی و هوشیاری در طول روز می شود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه صبحانه به تمرکز بیشتر کودک کمک نموده و از خستگی زودهنگام او در طول روز جلوگیری میکند گفت: کودکی که صبحانه نخورده باشد در ساعت ۹ الی ۱۰ دچار افت قند خون شده و استعداد یادگیری وی بخصوص در درس هایی که به تفکر نیاز دارند، کاهش می یابد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه بهترین زمان صرف صبحانه قبل از ساعت ۹ صبح است تا علاوه بر اثر آن در تامین کالری و مواد مغذی، در کنترل متابولیسم بدن نیز موثر باشد.

دکتر پاسدار با توصیه به اینکه بهتر است صبحانه در محیطی با صفا همراه خانواده صرف شود گفت: والدین بایستی ساعات خواب شبانه را طوری تنظیم نمایند که هر روز در ساعت مشخصی و بموقع و با کمال میل این وعده ی غذایی مصرف شود ، همچنین نرمش صبحگاهی مختصر به افزایش میل و اشتها به صبحانه در کودکان کمک می کند.

 




۳۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید