اخبار

پوشش 99 درصدی واکسیناسیون کودکان زیر شش سال در استان کرمانشاه

پوشش 99 درصدی واکسیناسیون کودکان زیر شش سال در استان کرمانشاه


معاون بهداشتی دانشگاه گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون کودکان زیر شش سال در استان بیش از 99 درصد است.

دکتر شکیبا در گفت و گو با میز خبر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تزریق واکسن در خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت گفت: برای تزریق واکسن، والدین باید به همراه کودکان خود به این مراکز مراجعه کرده و تزریق واکسن را برای فرزندان خود انجام دهند.

دکتر شکیبا با تاکید بر لزوم مراجعه به هنگام برای تزریق واکسن کودکان گفت: بهترین اثربخشی واکسن زمانی است که به موقع تزریق شود اما تاخیر چندروزه برای تزریق واکسن بلامانع است البته حداکثر تاخیر قابل قبول 29 روز تاخیر نسبت به موعد اصلی می باشد.

 وی عنوان کرد: واکسیناسیون کودکان عشایر توسط بهورزان مستقر در نزدیک ترین خانه بهداشت محل استقرار ایشان انجام می شود و کلیه کودکان عشایری نیز به موقع واکسن های مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.

دکتر شکیبا افزود: واکسن های ضروری باید در بدو تولد، دو ماهگی، چهارماهگی، شش ماهگی، 12 ماهگی، 18 ماهگی و شش سالگی تزریق شوند.

به گفته وی این واکسن های ضروری شامل واکسن فلج اطفال، سِل، هپاتیت B، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری، هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ B، سرخک، سرخچه و اوریون است.

وی با بیان اینکه نمی توان برای تزریق واکسن درب منازل مراجعه کرد گفت: واکسن نیازمند رعایت زنجیره سرد است و دمای محیط نگهداری آن نباید از دو درجه سانتی گراد کمتر و از هشت درجه سانتی گراد بیشتر شود بنابراین یخچال هایی مخصوصی برای نگهداری از آنها خریداری شده و در نقاط مختلف استان نصب شده است.

دکتر شکیبا افزود: در حال حاضر کار نگهداری واکسن در887 نقطه استان شامل خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت ، مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشت شهرستان ها انجام می گیرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: این یخچالها آلارم داشته و به محض اینکه دمای آنها از حد استاندارد تعریف شده برای نگهداری واکسن کمتر یا بیشتر شود مسئول مرکز را مطلع می کنند چرا که نگهداری واکسن ها حساسیت ویژه ای می طلبد و در حال حاضر کار نگهداری آنها به خوبی انجام می شود.


۱۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۳:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید