اخبار

مراقب قاتل خاموش باشیم

قاتل خاموش
 در شش ماهه دوم سال گذشته  ۹۸ نفر براثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در بخش مسمومیتهای بیمارستان امام خمینی (ره) پذیرش شدند.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر فاضلی رئیس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) گفت: در شش ماهه اول امسال  ۲۰ نفر براثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در بخش مسمومیتهای بیمارستان امام خمینی (ره) پذیرش شدند ، این درحالیست که شش ماه گذشته هوا گرم بوده و بخاریها خاموش بوده اند.

وی اظهار داشت: در فصل سرد سال تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان امام‌خمینی (ره) براثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بیشتر می باشد به طوریکه در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۸ نفر در بخش مسمومیت پذیرش شده اند.

وی با بیان اینکه پس از مراجعه به بخش مسمومیت بیمارستان برای این بیماران بسته به شدت مسمومیت و زمان‌گذشته شده از آن روشهای مختلفی برای درمان بکار می رود گفت: در حالت معمول اکسیژن با ماسک با فشار بالا به مدت چند ساعت داده خواهد شد و برخسب آسیب مغزی یا ریوی یا قلبی اقدامات اختصاصی متناسب ارائه خواهد گردید.

وی با عنوان اینکه مونوکسید کربن یا گاز زغال، گازی است سمی و بسیار خطرناک که در اثر احتراق مواد نفتی و مشتقات آن و چوب و زغال ایجاد می شود گفت:آنچه آن را خطرناکتر می کند نداشتن علائم تشخیص یا علائم اخطار است یعنی وقتی در فضای بسته پخش می شود هیچ رنگ و بویی ندارد.

دکتر فاضلی به هم استانیهای عزیز توصیه کرد: در شروع فصل سرد قبل از روشن کردن بخاری ها حتما از باز بودن مجاری خروجی دود تا پشت بام مطمئن شوید.

وی تاکید کرد:حتما از عدم مسدود بودن توسط نایلونها یا خاشاک سرگردان یا لانه  پرندگان اطمینان حاصل کنید و در محلی که نیاز به روشن کردن آتش یا بخاری است حتما برای خروج دود حاصله راهی تعبیه گردد حتی اگر برای مدت محدودی درآن مکان هستید.

دکتر فاضلی افزود: در صورتیکه متوجه مسموم شدن فردی در مکانی بسته شدید سریعا پنجره ها و درب را باز کنید و مصدوم را به فضای باز برده سپس با اورژانس تماس بگیرید.

۱۸ آبان ۱۴۰۲ ۲۰:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید