اخبار

آغاز طرح غربالگری "دیابت و فشار خون" در کرمانشاه

آغاز طرح غربالگری "دیابت و فشار خون" در کرمانشاه

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به آغاز طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا در استان، از برآورد شناسایی ۵۷۰ هزار مبتلا در این طرح خبر داد.
به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری روز شنبه (۲۷ آبان) با اشاره به شروع این طرح از ۲۰ آبان ماه گفت: اجرای این طرح تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و تمام افراد بالای ۱۸ سال در زمینه فشار خون بالا و تمام افراد بالای ۴۰ سال در خصوص دیابت غربالگری می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص دیابت، علاوه بر افراد بالای ۴۰ سال، همه افرادی که اضافه وزن و چاقی داشته و یا مادر باردار باشند و یا سابقه ابتلای خانوادگی به دیابت در بستگان درجه یک خود داشته باشند نیز در این طرح غربالگری شده و از آنها تست دیابت گرفته می شود.
وی افزود: در این طرح افراد باید در روستاها با مراجعه به خانه های بهداشت و در شهرها با مراجعه به پایگاه های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت تست دیابت و فشار خون بدهند.
به گفته رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در حال حاضر ۶۴۰ خانه بهداشت و ۲۸۰ پایگاه بهداشت و مرکز خدمات جامع سلامت در استان فعال است و این طرح در آنها اجرایی می شود.
شکیبا با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در این طرح گفت: دیابت و فشار خون بالا دو قاتل خاموش در جامعه هستند و بسیاری بیماریها و مشکلات را رقم می زنند و متاسفانه عمده افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند.
دکتر شکیبا با اشاره به شیوع گسترده این دو بیماری گفت: طبق برآوردها ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال جامعه دیابت داشته که در استان ما هم همین درصد مبتلا وجود دارد و ۲۷ درصد نیز در مرحله پری دیابت قرار دارند. 
وی افزود: در خصوص فشارخون بالا هم برآوردها حاکی از ابتلای بیش از ۲۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان به این بیماری است که از این تعداد تنها ۵۹ درصد از بیماری خود اطلاع دارند.
دکتر شکیبا گفت: این آمارها و این عدم اطلاع مردم از این دو بیماری خطرناک ضرورت اجرای این طرح را چند برابر کرده است.
وی افزود: دیابت و فشارخون بالا دو ریسک فاکتور خطرناک برای ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، نارسایی کلیه، سکته های مغزی و... هستند و قطعا کنترل و درمان آنها نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها و کاهش مرگ و میر در جامعه خواهد داشت، چرا که بیماری های قلبی و عروقی به تنهایی ۴۶ درصد مرگ های استان را به خود اختصاص می دهند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: دیابت به تنهایی مهمترین عامل کوری و قطع عضو و نیز شایعرین علت نارسایی کلیه در جهان است و متاسفانه زمانی عمده افراد متوجه بیماری خود می شود که عارضه دار شده باشند، بنابراین می طلبد اقدامات جدی در خصوص شناسایی، غربالگری و درمان مبتلایان صورت گیرد.
وی افزود: در همین راستا این طرح در دستور کار قرار گرفته و طی مدت اجرای طرح از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه تمام افراد بالای ۱۸ سال در بحث فشار خون بالا و تمام افراد بالای ۴۰ سال در بحث دیابت باید با مراجعه به خانه ها و پایگاه های بهداشت غربالگری شوند.
دکتر شکیبا گفت: با مراجعه افراد و انجام تست فشار خون و دیابت، اطلاعات آنها در سامانه "سیب" ثبت شده و در صورت ابتلا روند درمان آنها پیگیری می شود.
وی افزود: افرادی که در غربالگری ها سالم تشخیص داده شوند برای تست دیابت پنج سال دیگر و برای فشار خون سال بعد باید مراجعه داشته باشند، اما در خصوص افرادی که مبتلا و یا در معرض خطر هستند، به سطح بالاتر یعنی پزشک عمومی ارجاع می شوند.
دکتر شکیبا گفت: در این طرح پس از شناسایی افراد، مراقبین سلامت پیگیر روند درمان بیماران خواهند بود و مراقب هستند درمان به خوبی پیگیری شده و داروها به موقع مصرف شود.
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه جمعیت هدف در غربالگری فشار خون (افراد بالای ۱۸ سال) را در استان بیش از یک میلیون و ۴۵۶ هزار نفر و جمعیت هدف غربالگری دیابت(افراد بالای ۴۰ سال) را بیش از یک میلیون و ۲۷۸ هزار نفر اعلام کرد.
وی افزود: با توجه به برآوردهای صورت گرفته، انتظار داریم بیش از ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در این طرح شناسایی کنیم که از این تعداد ۱۴۰ هزار بیمار جدید خواهند بود، طوری که از بیماری خود بی اطلاع هستند.
دکتر شکیبا گفت: همچنین برآورد ما شناسایی ۱۷۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در این طرح است که از این تعداد هم ۱۰۰ هزار بیمار جدید خواهند بود.

💢 بازتاب نشست خبری دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه با اصحاب رسانه 🔻

✅ خبرگزاری تابناک🔻

http://www.tabnakkermanshah.ir/fa/news/1138492/

 

✅ خبرگزاری تسنیم🔻

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/08/27/2991394/

 

✅ خبرگزاری فرتاک 🔻

http://fartaknews.com/n/2Cha

 

✅ خبرگزاری آریا 🔻

https://www.aryanews.com/News/20231118212231600/

 

✅ خبرگزاری ایرنا 🔻

https://www.irna.ir/news/85294949

 

۲۸ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید