اخبار

جلسه شورای پیشگیری از جرائم و آسیب های حوزه پزشکی برگزار شد

جلسه شورای پیشگیری از جرائم و آسیب های حوزه پزشکی برگزار شد
 جلسه شورای پیشگیری از جرائم و آسیب های حوزه پزشکی روز سه شنبه (۱۴ آذرماه)با هدف تعامل بیشتر بین دستگاه قضایی استان و حوزه سلامت استان برگزار شد. 

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر قباد محمدی در نشست جامعه پزشکی استان با رییس کل دادگستری گفت: استان کرمانشاه از نظر کادر سلامت و پزشکان، غنی ترین استان در غرب کشور است بطوریکه روزانه ۵۰۰ بیمار از سایر استان‌ها و ۲۰۰ بیمار از کشور عراق برای امور درمانی خود به استان کرمانشاه مراجعه می کنند و این مراجعه نه به دلیل امکانات و تجهیزات بلکه به دلیل کادر پزشکی خبره در استان است.

وی اظهار داشت:سلامت مردم از مهمترین اولویت های دانشگاه علوم پزشکی است و  برنامه های خوبی در حوزه سلامت در استان  در حال اجرا است و در طرح غربالگری فشار خون و دیابت که ۲ هفته است شروع شده تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر غربالگری شده اند و در عین حال طرح پزشک خانواده را که در روستاها آغاز شده بود به شهرها هم گسترش دادیم تا هر سه هزار نفر دارای یک پزشک خانواده باشند.

دکتر محمدی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های بهداشتی، درمانی و آموزشی هم یکی دیگر از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی است گفت: در یک سال گذشته ۵۰ خانه بهداشت در استان به بهره برداری رسیده است و اکنون هم ۱۰۰ پروژه در روستاها در حال اجرا است و این در حالی است که مرکز جامع سرطان غرب کشور که جزو چهار مرکز برتر کشور است به زودی به بهره برداری می رسد.

به گفته رئیس دانشگاه استان کرمانشاه در پیوند مغز و استخوان اطفال و استفاده از سلول های بنیادی جزو استان های برتر در کشور است.

وی همچنین افزود: براساس رتبه بندی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رتبه سوم فناوری در کشور را کسب کرده است و در حوزه تحقیقات هم در جایگاه هفتم کشور قرار داریم.

دکتر محمدی همچنین اعلام کرد:سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر ساعت از شبانه روز آماده دریافت انتقادات و شکایات مردم است و این موضوعات تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

وی یکی از معضلات استان را مهاجرت پزشکان از استان به سایر استانهای کشور و حتی خارج از کشور دانست و گفت: رسیدگی به این موضوع نیازمند عزم استانی و ملی است.

به گفته وی بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت استان کرمانشاه از ۲۵ بیمارستان دولتی، نیمه دولتی و خصوصی با بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تخت فعال بهره مند هستند.

تلاش نخبگان جامعه پزشکی کشور برای رشد این حوزه بسیار ارزشمند است

در ادلمه دکتر شهرام کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه نیز عنوان کرد: در سالهای اخیر حوزه پزشکی کشورمان پیشرفت های چشمگیری داشته است و این در حالی است که در دهه های گذشته وضعیت پزشکی ما به گونه ای بود که حتی گاها برای بیماریهای ساده هم به خارج از کشور وابسته بودیم.

وی افزود: با گذشت سالها، پزشکی ما امروز در شرایطی قرار دارد که تقریبا اعزام بیماران به خارج از کشور را نداریم و یا اگر وجود دارد، به ندرت است. حتی بیمارانی از کشورهای مختلف برای درمان راهی ایران می شوند.

دکتر کرمی بیان کرد: تلاش نخبگان جامعه پزشکی کشور برای رشد این حوزه بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، البته بستر این پیشرفت ها در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران محقق شده و هر کسی که کمی انصاف داشته باشد آن را تایید می کند.

وی با اشاره به اینکه تلاش جامعه پزشکی کشورمان در طول دوران شیوع بیماری کرونا مثال زدنی است گفت:در آن برهه همگان تلاش و خدمات جامعه پزشکی را دیدند و زحماتی هم که اکنون در مطب‌ها، بیمارستان ها و اتاق های جراحی می کشند، برکسی پوشیده نیست.

وی افزود: این حق جامعه پزشکی ما است که از جامعه تکریم و امنیت روانی بخواهد و انتظار داشته باشد مزد زحماتش را بگیرد، اما موضوعی که نباید فراموش کرد این است که تکریم همیشه باید دو طرفه باشد.

دکتر کرمی با بیان اینکه متاسفانه گاهی مصادیقی در جامعه پزشکی در خصوص نقض حقوق بیماران پیش می‌آید که باید ممورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد گفت: ویزیت گروهی بیماران نمونه ای از نقض حقوق بیماران است ، همچنین امروزه با این مسئله مواجه هستیم که برخی پزشکان برای اینکه از مالیات فرار کنند، بیماران با حال نامساعد را وادار می کنند که با سختی و مشقت به باجه های عابربانک مراجعه کرده و پول نقد برایشان بیاورند که این مسئله در شان و شخصیت یک پزشک نیست.

وی ریشه فرار مالیاتی پزشکان و برخی اصناف دیگر را در مسائل فرهنگی و نداشتن ضمانت اجرایی مناسب برای اخذ مالیات دانست و گفت:  اگر یک ضمانت اجرایی مناسب داشتیم، از ابتدا این فرارهای مالیاتی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه حذف کارتخوان از مطب برخی پزشکان و گرفتاری هایی که این موضوع برای بیماران بوجود آورده، باعث خدشه به اعتبار جامعه پزشکی می شود گفت: قبول داریم که گاهی هجمه هایی علیه پزشکان بوجود می آید، اما بعضا بستر ایجاد این هجمه ها را همان چند درصد معدود از پزشکانی که حقوق بیماران را رعایت نمی‌کنند، بوجود می آورند.

وی افزود: جامعه پزشکی از عدم تعیین دستمزد عادلانه برای این قشر گلایه دارند ،اما این مسئله دلیلی نمی شود که یک پزشک به جای اینکه بیمار را در بیمارستان دولتی عمل کند، به بیمارستان خصوصی ارجاع دهد.

دکتر کرمی بیان کرد:در شرایط کنونی هر صنفی به فراخور حال خود با مشکلات اقتصادی مواجه است و ما هم نسبت به این مسئله آگاهیم، اما این موضوع باید از طرف حاکمیت رفع شود و ما هم در این شرایط تلاش کنیم تا به مردم خدمت داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه پزشکی هم  مانند سایر مشاغل تخلفات و جرائمی رخ می دهد، اما همواره تلاش کرده ایم تا کرامت پزشکان را حفظ کنیم و مراجعه آنها به دستگاه قضایی را به حداقل برسانیم.

وی درپایان در خصوص نصب نیوجرسی مقابل مطب ها از سوی شهرداری و نیز کندن تابلو پزشکان گفت: درخواست ما از معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دادستان کرمانشاه این است که موضوع را پیگیری کنند.

۱۵ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید