اخبار

۸۷ درصد کرمانشاهی‌ها از نظر فشار خون و دیابت غربالگری شدند

پویش ملی سلامت

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از غربالگری فشار خون و دیابت یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۶۰۶ نفر در استان خبر داد و گفت : تاکنون ۸۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان در پویش ملی سلامت شرکت کرده‌اند.

دکتر ابراهیم شکیبا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این پویش تاکنون ۲۸ هزار و ۴۱ نفر با احتمال دیابت و ۵۴ هزار و ۳۴۱ نفر با احتمال پرفشاری خون در استان شناسایی شده و در عین حال در ۲۴ ساعت گذشته هم ۱۰ هزار و ۴۱۲ نفر غربالگری شدند که از این تعداد ۸۶۱ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۴۹۴ نفر هم با احتمال دیابت شناسایی شدند.

وی با تاکید بر اینکه پویش ملی سلامت تا ۳۰ دی ماه به صورت رایگان برای همه مردم انجام می شود، افزود: دیابت و فشار خون ۲ بیماری خاموش هستند که افراد مبتلا از آن آگاه نیستند و مردم برای حفظ و اطلاع از سلامتی خود باید در این غربالگری شرکت کنند تا از عارضه ها و بیماری های آینده خود جلوگیری کنند.

دکتر شکیبا با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یکی از استان های پیشرو در اجرای پویش ملی سلامت در کشور است، گفت: استان کرمانشاه در بیماریابی و شناسایی دیابت و فشار خون هم در کشور رتبه اول را دارد و در عین حال تاکنون ۸۰ درصد از مردم استان کرمانشاه در این پویش مشارکت کرده اند که تا پایان این پویش احتمال دارد میزان مشارکت مردم به بالای ۹۰ درصد برسد.

غربالگری ببش از ۳۶ میلیون نفر در کشور

به گزارش ایرنا، همه‌ افراد بالای ۱۸ سال و زنان باردار در گروه‌های سنی می‌توانند برای شرکت در طرح پویش سلامت به نزدیک‌ترین مرکز یا پایگاه خدمات جامع سلامت مراجعه و از لحاظ فشار خون و دیابت بررسی و آموزش‌های خود مراقبتی را دریافت کنند.

۳۶ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۸۹ نفر تا امروز در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۷۰۳ هزار و ۶۷۶ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۴۰۳ هزار و ۷۹۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

بیماری دیابت یکی از نادرترین بیماری‌هایی است که بشر تا کنون نتوانسته آن را به طور کامل درمان کند و طبق نظر پزشکان و متخصصان تابه امروز این بیماری درمان نشده است به عبارتی نمی توان آن را مداوای کامل کرد و تنها راه حل مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است و رعایت رژیم غذایی و ورزش است.

دیابت همان اشباع قند در خون به دلیل فقدان تامین مناسب انسولین توسط بدن است. به عبارت دیگر علت بروز این بیماری، کمبود انسولین یا عمل نکردن آن است. انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده (پانکراس) ترشح می شود. این ماده کلیدی، موجب ورود قند به سلول ها می شود تا قند، جهت تأمین انرژی مورد استفاده قرار گیرد یا برای مصارف بعدی ذخیره شود. بدون وجود انسولین، قند نمی تواند از جریان خون خارج و وارد سلول ها شود.

۱۶ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید