اخبار

چرا خون دماغ می شویم؟ درمان آن چیست؟

خون دماغ
یک متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه دو علت اصلی برای خونریزی بینی وجود دارد گفت: یکی از این علل ترومای بینی است که هم می تواند ناشی از ضربه به بینی باشد و هم ناشی از دستکاری مخاطی با انگشت که در بچه های ۲-۱۰ سال شایع است می باشد .


دکتر رضا فرهمند در گفتگو با سرویس علمی پژوهشی اخبار سلامت کرمانشاه همچنین خشکی مخاط بینی را که بیشتر در فصل زمستان (زمانیکه از سیستمهای گرمایشی در خانه استفاده می شود) و یا در گرمای خیلی زیاد تابستان شایعتر است را دومین علت خون ریزی بینی در  افراد دانست و گفت: علل فوق شایع ترین علل خونریزی های بینی هستند ولی گاهی افزایش ناگهانی فشار خون بالا نیز یکی از عوامل زمینه ای برای وقوع خونریزی است.

به گفته او همچنین اختلالات انعقادی و یا اختلالات آناتومیک مثل آنژیوفیبروم بینی  نیز باعث ایجاد خونریزیهای تکرارشونده می گردد.

وی صرفنظر از علت خونریزی بینی برخی راههای درمان اولیه در اکثریت موارد را برشمرد و گفت:فشار مکانیکی روی دیواره های خارجی بینی ، استفاده از کمپرس سرد یا منقبض کننده های موضعی مثل قطره فنیل افرین ، کنترل رگ خونریزی دهنده با نیترات نقره برخی از راههای کنترل خونریزی است.

دکتر فرهمند درخصوص فشار مکانیکی روی دیواره های خارجی بینی به مدت ۵-۱۰ دقیقه گفت: در این روش سر به اندازه ۱۵-۲۰ درجه به سمت عقب برده می شود تا از شدت خونریزی در اثر پوزیشن رو به پایین سوراخهای بینی جلوگیری شود.

وی در مورد راهکارهای  استفاده از کمپرس سرد یا منقبض کننده های موضعی مثل قطره فنیل افرین و کنترل رگ خونریزی دهنده با نیترات نقره نیز اظهار داشت: گاها می توان یخ را داخل پلاستیک گذاشته و بر روی پل بینی قرار داد و یا زمانی که میزان خونریزی زیاد نیست از قطره فنیل افرین برای کنترل خونریزی در داخل حفرات بینی استفاده کرد و در زمانی که منشا خونریزی در قسمت جلوی دیواره میانی بینی باشد نیز می توان با محلول نیترات نقره آن محل را دچار سوختگی شیمیایی نمود و بدین ترتیب خونریزی کنترل می گردد.

دکتر فرهمند تاکید کرد: زمانیکه فرد بدون ضربه یا تروما خون دماغ شود و خونریزی با روشهای معمول کنترل نشود  فورآ بایستی به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کند.

این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه در انتها وقتی با مراحل فوق نتوان خونریزی بینی را کنترل کرد باید تامپون قدامی یا خلفی برای بیمار تعبیه کرد گفت: برای این منظور یا از محصولات تجاری مثل فومهای تجاری قابل جذب یا سلولزهای اکسیده شده استفاده می شود و یا از مشهای آغشته به پماد تتراسیکلین در داخل بینی جهت پک کردن خونریزی استفاده می گردد ضمن اینکه اگر تامپون قدامی نتواند خونریزی را کنترل کند بیمار باید بستری شده و برای وی توسط متخصص گوش و حلق و بینی تامپون خلفی گذاشته شود.

به گفته وی در صورتیکه اختلالات انعقادی باعث ایجاد خونریزی شود باید بیمار بستری شده و حسب علت درمان اختلال زمینه ای مثل تزریق ویتامین K، تزریق FFP، و یا تزریق فاکتورهای خونی در بیماران هموفیلی برای وی در نظر گرفته شود. 

۲۴ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید