اخبار

"خشکی پوست در زمستان" /بخش اول

خشکی

خشکی پوست در فصل زمستان بیشتر از فصول گرم اتفاق می افتد، تغییرات رطوبت و دما در این زمان از سال می تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود و بسیاری از افراد را در طول زمستان تحت تاثیر قرار دهد و شدت علائم می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

دکتر فریبا نجفی متخصص پوست در گفتگو با سرویس علمی ، پژوهشی اخبار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  با بیان اینکه زمستان تغییراتی در رطوبت و دما ایجاد می کند که شرایط مناسبی را برای خشکی پوست ایجاد می کند گفت: خارجی ترین لایه پوست به نام اپیدرم نازک و لایه شاخی است که ترکیبی از لیپیدها و سلول های مرده یا مرده پوست، سد پوستی را تشکیل می دهند.

وی افزود: این سد پوستی یک لایه محافظ تشکیل می دهد که از ورود سموم مضر به بدن جلوگیری می کند و هنگامی که آسیب می بیند، پوست خشک یا تحریک شده به نظر می رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه رطوبت برای عملکرد خوب سد پوست ضروری است گفت: در زمستان رطوبت کمتری نسبت به تابستان در پوست وجود دارد و همچنین چربی های کمتری در سد پوستی وجود دارد که این تفاوت ها باعث خشکی و تحریک می شود.

دکتر نجفی عنوان کرد خشکی ناشی از آسیب به سد پوستی در طول زمستان می تواند منجر به پوسته پوسته شدن ، ترک ها ، قرمزی، در پوست های روشن تر ، خارش ، سوزش و حساسیت به لمس شود ضمن اینکه افراد ممکن است چندین مورد از این علائم را همزمان تجربه کنند.

وی به بیان برخی عواملی که باعث خشکی پوست می شود پرداخت و گفت: زیاد کردن گرمایش داخل خانه رطوبت را کاهش می‌دهد و بر میزان رطوبت موجود در پوست تأثیر می‌گذارد و در عین حال، هوای سرد در فضای باز، بادهای تند و باران نیز می توانند روغن های طبیعی و مرطوب کننده پوست را از بین ببرند.

این پزشک متخصص گرفتن حمام یا دوش آب گرم را عامل مهمی برای آسیب رساندن و خشکی سطح پوست دانست و گفت: استفاده از صابون های خشن و مالش شدید پوست هنگام خشک کردن نیز می تواند به آسیب پوست کمک کند.

دکتر نجفی همچنین افزود: میزان رطوبت پوست نیز با توجه به سن، جنسیت، قومیت و عوامل محیطی متفاوت است. سایر شرایط پزشکی نیز می تواند به خشکی پوست کمک کند.

وی با بیان اینکه پوست خشک و آسیب دیده برای درمان نیاز به تامین رطوبت دارد گفت: هنگام درمان پوست خشک، بهتر است یک رژیم مراقبت از پوست را تا حد امکان ساده نگه دارید ضمن اینکه یک رژیم ساده از استفاده بیش از حد از محصولات غیر ضروری مانند تونرها، سرم ها و آرایش های سنگین جلوگیری می کند.

دکتر نجفی با بیان اینکه استفاده از مرطوب کننده بهترین راه برای آبرسانی مجدد اپیدرم و جلوگیری از هدر رفتن آب از پوست است گفت: مرطوب کننده های ضخیم و چرب بدون عطر معمولا بهترین گزینه هستند. ژل‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌های نازک‌تر ممکن است باعث ایجاد سوزش شود.

وی استفاده از مرطوب کننده در اسرع وقت پس از خشک کردن پوست پس از دوش گرفتن یا حمام را بسیار مهم دانست و گفت: این روش تا جایی که ممکن است رطوبت را مسدود می کند.

 


۳۰ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید